aviko-churros-xxl

Édes trendek a gasztronómiában

Desszertek. Az étkezés édes befejezése, amit nem csak a gyerekek várnak. Gyakran a fényűzéssel és a luxussal hozzák őket kapcsolatba. Inkább a lélek, mint a test táplálékai – kellemes érzéseket kell kelteniük és örömet okozniuk. Méghozzá a kortól függetlenül. Valami különlegeset keresünk bennük – a híres Dolce vitát. Bár nem könnyű időket élünk (vagy talán épp ezért), nézzük meg az aktuális kulináris trendeket. Nézzük meg, hogy használhatók fel az édes étlapon. 

Ebből a cikkből megtudod:  

  • hogy néz ki a desszertek története, 
  • melyek a legforróbb kulináris trendek, 
  • hogyan használják fel őket a cukrászok, 
  • miért érdemes gondoskodni desszertekről az étlapon. 

  
A desszertek jelentősége a lengyel gasztronómiában évről évre nő. Még nemrég is főleg kiegészítőnek számítottak, amit nehéz ételek után szolgáltak fel. A múlt rendszerre még emlékezőkben sokszor jellegtelen ízeket és csokoládészerű készítményeket idéznek fel. Ma a desszertek uralkodnak. Nem csak kinézetükkel lepnek meg, de ízükkel is, amely gyakran távol áll az egyszerű édességtől. Az innovatív megoldások és nem tipikus ízkompozíciók keresése válasz a piac igényeire. A Dataessential jelentése szerint a fogyasztók ma sokkal gyakrabban engednek egy édes kínálásnak, mint a múltban. 

Édes történelem 

Kezdjük a történelemmel. Nos, a jelenleg felszolgáltakhoz közel álló desszertek a reneszánsz találmányai. Akkoriban a társadalmi státusz szimbólumai voltak. Európába ekkoriban új hozzávalók érkeztek, mint a csokoládé az Újvilágból és a vanília Mexikóból. Az ezeket tartalmazó desszertek presztízst hoztak fogyasztóik számára. Csak az ipari forradalom változtatta a desszerteket luxuscikkből általánosan elérhető termékekké. Az édesség már nem volt a gazdagság szimbóluma, ehelyett a modernség jelképévé kezdett válni. Ma az egész világról származó összetevők mind karnyújtásnyira vannak, a technológia pedig lehetővé teszi a legkifinomultabb kompozíciók alkotását belőlük. A fogyasztókat is más megfontolások vezérlik, amikor a desszerthez nyúlnak: a környezettudatosság és az egészségügyi szempontok. 

Egészségünkre 

A vizsgálatok többségének eredménye egyértelműen azt mutatja, hogy 2024-ben épp az egészségügyi kérdések lesznek kulcsfontosságúak. A trend nem új, de most dominálni kezd. A varsói kávézók, mint a Zdrowe Ciacho, a Chude Ciacho vagy a Słodki Bez évek óta sikerrel szolgálnak fel gluténmentes, laktózmentes, kazeinmentes, cukormentes vagy allergén-mentes desszerteket. 2024-ben előreláthatóan nő majd a „kizáró” termékek piaca, valamint azok a pékipari, cukrászati és éttermi koncepciók, amelyek például alacsony glikémiás indexű pékárut kínálnak. Ami fontos, a fogyasztók már kicsit többet várnak az étterem-tulajdonosoktól a „mindenmentes” konyhánál. Az egészségbarát trend megköveteli, hogy az édes kellemességek ne legyenek ártalmasak és fittek legyenek, de emellett plusz előnyöket is kell tartogassanak a szervezet számára. „Édes egészséges rágcsálnivalók? Az egészséges életstílus tudatossága az alternatív összetevők felé vezet bennünket, mint a cukormentes helyettesítők, a diófélék, a magvak vagy a superfood-ok. Ennek köszönhetően finom édességeknek örvendhetünk úgy, hogy nem kell lemondanunk az egészségünkről való gondoskodásról.” mondja Michał Iwaniuk, a Belvedere Gourmet Group kreatív vezetője.  

E feltevések gyakorlati valóra váltásának érdekes példája a Wrocław-i CofeSoir kávézó kínálata. Nem csupán tartósítószer-mentes, de éppen superfood-okat tartalmazó desszerteket tartalmaz. Párizsban pedig megalakult a Café Collagen – az első kávézó, amelyben kedvenc italunk áldásos tulajdonságairól ismert kollagénnel dúsított változatát ízlelhetjük meg. 

Rokon jelenség a vegán desszertek mit sem csökkenő népszerűsége. Ez különösen látványos a fagylaltok piacán, amely néhány éve hatalmas változásokon megy keresztül. A fagyasztott desszertek nemrég még kizárólag állati eredetű összetevők használatával készültek. Ma számos helyen kaphatók tej- és tojásmentes opciójú megfelelőik. A Barry Callebaut idei jelentése azt sugallja, hogy 2027-re a vegán fagyasztott desszertek szegmense akár 12,3%-ig növekedhet. Ezt a trendet nem lehet figyelmen kívül hagyni. 

Comfort food és good mood 

Ép testben ép lélek. Az élet gyors tempója, a stressz és a túlingereltség miatt egyre többen keresik a relaxáció és a gyors hangulatjavulás módját. Sokak számára a comfort food és a mood food típusú ételek bizonyultak megfelelő válasznak. A hangulatjavító élelmiszer elsősorban olyan, ami egyszerűen tiszta örömet ad. Gyakran a boldog gyermekkor emlékeit is felidézi 

A nosztalgikus étlap nem csak a nagymama receptjeinek ismeretét kívánja meg az étterem-tulajdonostól. Mindenek előtt a legjobb minőségű összetevőkért kell nyúlnia, és egy kivételes konceptbe kel őket helyezze. Így tud vendégeinek olyan teljes kulináris élményt nyújtani, amilyet keresnek. Épp ez a helyzet a Poznań-i „Masz babo placek” kávézó esetében. Itt nem csak az étlap, hanem a belső berendezés is visszarepít az időben a szocialista Lengyelország nagymamai lakásába. A kávézót kiváló, gyakran egyenesen a sütőből felszolgált, még meleg péksüteményei teszik híressé – akár a nagymamánál. Ugyanúgy, mint Janek Paszkowski varsói éttermében, az „Oma”-ban. Mind a berendezése, mind az étlapja a good mood trend párlata. 

Egzotikus utazások 

A mérleg másik serpenyőjében a világ legtávolibb zugai konyhájának népszerűségével kapcsolatos trend áll. A Kimpton szállodalánc idén publikált jelentése külön felhívja a figyelmet az ázsiai hatások növekedésére a francia desszertekben. A szállodai étlapon a vendégek így édesebb és pikánsabb kombinációkat fedezhetnek fel, mint a sárgarépás mochi és a csokoládéborítású füstölt sóval ízesített kifli. Az összetételben alternatív cukrok, pl. datolya-, cékla- és kókuszcukor találhatók. 

Lengyel földön sincs ez másképp. Március első napjaiban Varsóban két mochimata jelent meg – mochi fagylaltdesszert automaták a Miss Ti-től. Korábban ez a japán finomság csak a Biedronka és a Żabka élelmiszerbolt-láncokban volt elérhető. Onnan viszont mindig gyorsan elfogyott, ezért sokaknak nem volt esélyük megkóstolni. 

A japán konyha specialitásaihoz Lengyelországban lassan csatlakoznak további, eddig kevésbé felfedezett ázsiai országok ajánlatai, mint pl. Dél-Koreáéi. A fogyasztók folyamatosan meghökkentő ízkombinációkat keresnek. A pikáns desszertek, az ehető friss virágok használata és a különféle kultúrákból származó összetevők fúziója kihívás, de egyben esély is a desszertkészítők számára a közeljövőben. 

Technológia az édesség szolgálatában 

A mochimaták egy másik idei trendbe is illeszkednek, mégpedig az innovatív technológiai megoldások felhasználásába a cukrászatban. Egyre többet hallani a 3D nyomtatóval készült tortákról, amelyek még nem általánosan elérhetők, de az ínyencek már fenik rájuk a fogukat. Többek közt Diana Rakasko-nak köszönhetően, aki épp e rendhagyó desszertekről lett híres. 3D nyomtatót használ, hogy innovatív formájú tortákat és süteményeket készítsen vele. Ezek nem csak ízükkel, de sci-fi sorozatba illő formájukkal is rabul ejtik az embert. 

Ne hagyd figyelmen kívül azt a tényt sem, hogy egyre többen igényelnek nem csak kiváló ízt, de az étkezéshez társuló feledhetetlen élményeket is. Nemrég még elegendő volt leönteni a desszertet egy a csokoládé héjat felolvasztó, forró szósszal. Ma a fogyasztók igazi előadást várnak. Gyönyörű, érdekfeszítő és érzéki kell legyen. Az Instagramot meghódították a legkülönfélébb formájú sütemények, amelyekbe krémes töltelék folyik be. Továbbra is éli világát az „Instagramos belső tér” divatja is. Ezt kiválóan használja ki a világszerte jelenlevő EL&N London kávézólánc. Varsói kávézójának belső terét egy múlt század eleji pályaudvar architektúrája ihlette. A rózsaszín-zöld belső teret egy régi vasúti kocsi fülkéje, egy jegypénztár vagy épp a falakon régi márkák neon szlogenjei töltik be. Kiváló hely ez egy fotózáshoz vagy egy jól sikerült szelfihez. Az őrületes kinézetű desszertekkel kombinálva kiváló inspirációt jelent minden kulináris élményekre vágyó vendég számára. 

Kis luxusok 

Nem kevésbé magával ragadó a Nanan kávézó belső tere Wrocław-ban. A neve franciául finomságot jelent – és ez a szó remekül visszaadja nem csak az itteni édességek jellegét, de a belső térét is. A falakat rózsaszín selyem borítja, a fő motívum pedig az Eckler. Látványos hatást sikerült elérni. Ez a kivételes koncepció kiválóan illeszkedik a trendbe, amelyet a The Whole Foods idei jelentése „kis luxusok” névvel illetett. Miről is van szó? Ez az a helyzet, amikor a fogyasztók, a kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére megengednek maguknak valamit, ami túl van a mindennapos költségvetés keretein. Nem azért döntenek így, mert javítani akarnák a hangulatukat. Meg is akarják magukat jutalmazni. Nem a comfort food-ról van tehát szó, hanem valami tényleg különlegesről. Ilyenkor nagyszerűen beválnak a gyönyörű mono-adagok és az elegáns desszertek. Ne feledd, hogy a magas infláció körülményei közt az ilyen kiadás mellett döntő vásárlók olyan terméket várnak, amely számos értéket hordoz egyidejűleg. Ízletesnek kell lennie és kiváló minőségű alapanyagokból kell készülnie, de kivételes módon is kell felszolgálják. Megerősíti mindezt a Kimpton szállodalánc jelentése, amely arra mutat rá, hogy a fogyasztók nem hagytak fel a kulináris élmények keresésével, amelyek túlmutatnak magán az ízen. Holisztikus élményeket kívánnak. 

Összefoglalás 

A cukrászati ágazat a gasztronómiai üzletág része. Ezért ma sokrétűbb, és gyorsabban és intenzívebben változik, mint valaha. A fogyasztók preferenciái változnak, ami növekvő elvárásokat jelent az étterem-tulajdonosokkal szemben. Érdemes képben lenni a legfrissebb trendekkel és elemezni, hogy melyek maradnak velünk hosszabb távon is. Ha megfelelsz az ügyfelek elvárásainak, a győzelem édes íze vár Rád. Az erős desszert-étlap ma esélyt jelent új vendégek bevonzására. Az étterem-tulajdonosok több, mint 60%-a mondja azt, hogy érzékelhetően növelték a nyereségüket a kínálatukban lévő desszerteknek köszönhetően.