Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Aviko Tapas Przekaski
  • Aviko Tapas Deska
  • Aviko Tapas Przekaski Frytki

Tapas: kicsi falatok nagymenő karrierje

Megosztva 22/06/2022

A tapas a 2022-es év gasztro trendje, amely segíthet megkülönböztetni éttermi kínálatát, és növelni a nyereségét. Nézze meg, hogyan növelheti ez a fingerfood az éttermi forgalmát!

A tapas a tapa szó többesszáma, ami spanyolul "fedelet" jelent. Az éttermekben vagy az egyre népszerűbb tapas bárokban azonban nem találunk konkrét tapas-fogást, vagy akár ételsort e kifejezés alatt, mint sok más étel esetében. Ennek az az oka, hogy a tapas szó nem egy konkrét fogásra, hanem annak méretére utal.

Hogyan vált a tapas trenddé?

Ha tapast rendelünk, akkor az étlapon szereplő tételekből válogatott, kis adagokban, tálon vagy tányéron szervírozott ételekre számíthatunk. A klasszikus falatkák a chorizo kolbász és a Manchego sajt kenyérrel, tortilla de patatas vagy a pipirrana (paradicsomból, hagymából, zöldpaprikából és uborkából készült saláta, gyakran keményre főtt tojással vagy hallal és tenger gyümölcseivel). A felvágottas tálon szerepelhet serrano sonka, a hagyományos ensaladilla rusa (zöldségsaláta tonhallal és majonézzel) kíséretében. A különféle nyársak és a levesek is népszerűek.

Gondolhatnánk, hogy a spanyol falatkák a vonzó megjelenésük és a változatosságuk miatt váltak népszerűvé, de ennél többről van szó. Ahogy Rafael Ansón, a Spanyol Királyi Gasztronómiai Akadémia igazgatója megjegyzi, "a tapas egy étkezési stílus". Valóban: a spanyol "apróságok" valami sokkal mélyebb és személyesebb dologgá váltak; egy teljes egész étkezési kultúrát határoznak meg. Az íratlan szabály, miszerint "a tapasokat nem szabad egyedül enni", az asztalokhoz vonzza a beszélgetésre kiéhezett embereket, és a tapas bárokat hangos és vidám egységekké varázsolja. Érdekes módon Spanyolországban úgy tartják, hogy tapasevés közben nem szabad zavaró dolgokról beszélni.

Kicsi tál, óriási öröm

A tapas már a világjárvány előtt is igen népszerű volt, elsősorban a millenial generációnak (ezredfordulón született) köszönhetően. Egy 2014-es, az amerikai Food Institute által végzett tanulmány szerint ennek a generációnak az étkezési preferenciái már ekkor is a "kis eszegetés" felé hajlottak, amelynek egyik formája a tapas.

Ahogy a tanulmány szerzői rámutattak, ezen generáció tagjai általában háromféle étkezési élményt keresnek, amikor nem otthon, hanem étteremben esznek.

1.         Ízek a világ minden tájáról. A technológia és az internet kora a különböző kultúrák által inspirált ételek kipróbálására csábítja a vendégeket, lehetőleg egyszerre. Ezt az igényt elégítik ki a tapasok, amelyek sokoldalúsága lehetővé teszi, hogy számos kultúra összefonódjon egy étkezésben.

2.         Pihenés a barátokkal - a tapas bárok egyedi hangulatuk miatt az egyik legjobb helynek számítanak egy esti találkozóhoz és érdekes, felemelő beszélgetésekhez.

3.         Az étel mint szórakozási forma - egy tányér tartalma ma már sokkal több, mint "üzemanyag" a test számára. A tapasevés egyedülálló és lenyűgöző rituáléja mára a szórakozás és az önkifejezés egyik formájává vált.

Spanyolországból a világ bemutatótermeibe

Bár a tapas mindig is spanyol hagyomány volt, nincs hiány olyan helyekből, amelyek megpróbálják újradefiniálni őket. A kortárs spanyol étteremként hirdetett El Sur Dubaiban a tapasok széles választékát kínálja, kortárs és klasszikus választékra bontva. A konyhai személyzet szinte kizárólag spanyolokból áll, és ügyelnek arra, hogy a tapasoktól a desszertekig egyensúlyt teremtsenek a kortárs konyhaművészet és a hagyományok között.

A "klasszikusabb" éttermek is adaptálták a tapasokat az étlapjukra, érdekes választékot alkotva. Ilyen például a bostoni Yvonne's elegáns étterme. A "New American" konyhát kínáló étteremként besorolt helynek első pillantásra semmi köze egy nyüzsgő, zsúfolt tapas bárhoz. Semmi sem állhatna távolabb az igazságtól! Az Yvonne's sokféle előételt és főfogást kínál megannyi embernek, a megtévesztésig hasonlítva egy hagyományos tapasozóhoz. Érdekes módon a "hagyományos" főételek az Yvonne's étlapjának alsó részét foglalják el.

A tapas lengyel változata: klasszikus és avantgárd

Lengyelország tárt karokkal fogadta a tapast. A falatkák különösen Varsóban leltek otthonra, ezt az egyedülálló kulináris élményt érdemes ott kipróbálni. A Browary Warszawskie-ban található Sobremesa tapas bár konyháját Lukasz Kaniecki, a hagyományos spanyol konyha legtöbb díjjal elismert, Aranyvillával és két Gault Millau-sapkával kitüntetett séfje vezeti. A Sombresben a hangulat is számít, ami az egész tapas-élményt felépíti. A tulajdonosok, Anna Manowska és Katarzyna Tracey élő főzőshow-kkal és élőzenével színesítik kínálatukat.

A lengyel tapas nem csak a fővárosra korlátozódik. A krakkói Bistro Pestka kihasználja a különleges elhelyezkedését a legendás krakkói Stary és Nowy Kleparz piacok közelében, és lengyel eredetű tapasokat kínál, nem kevesebb mint tízféle ételt, amelyek közül a vendégek szabadon választhatnak. Az alapanyagok beszerzésének módja miatt az étlap szezonális, az ebédkínálat pedig naponta változik. Ez azt jelenti, hogy még a törzsvendégek is minden látogatáskor valami újat tapasztalhatnak.

Hogyan növelheti a tapas az étterem nyereségét?

A tapas, mint a közös étkezéshez készített snackek, az emberi interakció legmagasabb szintjét nyújtják. Egy vendéglős szemszögéből nézve ezek a látszólag észrevétlen tételek az étlapon igazi aranybányát jelenthetnek!

Először is, a tapasok pozitív hatással vannak a hely hangulatára: fokozzák az étvágyat és beszélgetésre ösztönöznek, ami több potenciális vendég figyelmét is felkelti. Egy tapas étteremben a hagyományos két- vagy négyszemélyes asztalok helyett hosszabb asztalok vannak padokkal, így egy baráti társaság kényelmesen helyet foglalhat. A nagyobb asztalok pedig fokozzák a sokszínűség hangulatát, az embereket arra ösztönzik, hogy többet rendeljenek.

Másodszor, a tapas bárok kötetlen légköre olyan inspiráló környezetet teremt, amely arra ösztönzi az embereket, hogy újra meglátogassák. Sok tapas-létesítmény további szórakozási lehetőségekkel fokozza a vendégélményt, például italbemutatóval vagy élőzenével. A tapas-lakomák hangulatában a vendégek sokkal szívesebben megosztják élményeiket a közösségi médián keresztül.

Tapas a kevesebb pazarlás jegyében

Ha "a színfalak mögül", azaz az élelmiszer-költségek szempontjából nézzük a tapast, a vendéglős is profitál belőle. Egyrészt a zsugorodás jelenségének köszönhetően, amely során a termék csökkenő mérete ellenére az ára emelkedik. A tapas ételek optimális élelmiszerköltséggel rendelkeznek, és ez lehetővé teszi a vendéglősök számára, hogy az ételek kis mérete ellenére megtartsák vagy növeljék az árakat, amelyekre a vendégek az egyedi megjelenés miatt nem fordítanak nagy figyelmet.

Másodszor, mivel a tapas nem meghatározott hőmérsékletű vagy ízű ételként van definiálva, sok az értelmezési lehetőség. A tapasok beépítésével az étlapot minimális erőfeszítéssel is fel lehet frissíteni, könnyű az évszakra szabott szezonális menüt készíteni.

Érdekes, hogy a tapas a kevesebb pazarlásra is jó megoldás, ha lényegében ugyanazokat az elemeket tálaljuk, de sokkal kisebb adagokban, tányérokon vagy tálakon egyedi módon elrendezve. Továbbá, mivel a tapas hagyományosan tartósított élelmiszerekből, például savanyúságokból vagy érlelt húsokból áll, a vendéglátóhelynek nem kell megválnia a fel nem használt élelmiszerektől. Ez egy további megkülönböztető jegy az étterme számára, és egy újabb lehetőség arra, hogy a közösségi médiában népszerűsítse azt.

 

Források:

 

  • https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/tapas-restaurants
  • https://quescrem.es/en/tapas-a-trendy-tradition/
  • https://www.thecaterer.com/news/foodservice/tapas-on-trend
  • https://www.thetravel.com/why-are-tapas-so-popular/
  • https://www.gourmetmarketing.net/blog/tapas-trend-revolutionizing-restaurant-practices
  • https://www.foodswinesfromspain.com/spanishfoodwine/global/whats-new/features/feature-detail/spanish-tapa-culinary-icon.html
  • https://bubbles.com.pl/restauracja-tapas-warszawa/
  • https://quescrem.es/en/the-spanish-tapa-the-perfect-culinary-concept-for-your-business/
  • https://www.afr.com/life-and-luxury/arts-and-culture/what-were-getting-wrong-about-tapas-20160609-gpfm8o
  • https://haveabite.in/article/zjedz-je-wszystkie-polskie-tapasy-w-resto-pestka/
  • https://kulinaria.trojmiasto.pl/Nowe-lokale-polskie-steki-hiszpanskie-tapasy-weganskie-burgery-i-orientalna-shisha-n156205.html
  • https://www.thefreelibrary.com/FOOD+TRENDS+-+3%27s+a+trend%3A+TAPAS.-a0369741478
  • - https://www.kobieta.pl/artykul/tapas-dlaczego-tak-lubimy-male-przekaski
  • - https://kobieta.wp.pl/jose-carlos-garcia-o-sekretach-tapas-6005025843434113a