Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • foodtruck-1

Hogyan indítsuk be a food truck üzletünket?

Megosztva 12/05/2022

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete szerint világszerte több mint 2,5 milliárd ember vásárol ételt utcai árusoktól, beleértve a food truck-okat is.

A Grand View Research 2021. decemberében közzétett jelentése szerint a globális food truck piac 2028-ra eléri a 6,63 milliárd USD-t, 6,8%-os éves növekedési ütemmel számolva.  2020-ban Európa uralta a piacot, mivel a régióban a food truck-ok üzemeltetői növelték e téren a beruházásaikat. 2020. decemberében a Sausalitos étterem azzal a céllal nyitotta meg a food truckját a németországi Krefeldben, hogy megfigyelje, hogyan fogynak majd a termékeik ezen a helyszínen. A magas eladásokon felbátorodva a vállalat további food truckokba fektetett be egyéb nagyvárosokban: Bochumban, Kölnben és Drezdában.

Az étel megy a fogyasztóhoz...

Egy food truck vállalkozás számára minden olyan helyszín megfelelő lehet, ahol kellően nagy a gyalogosforgalom. Hétköznap nagytömegű vásárlót a nagyvárosok üzleti területein, például az irodaházak környékén érhetünk el, így ez egyike a legkedvezőbb helyeknek. Érdekes módon egy gazdag food truck-kínálat a világjárvány után gyakorlatilag kiürült irodaközpontok lehetséges bérlőinek bevonzására is alkalmassá vált!

A munkanapok végén, valamint az ünnepi szezonban pedig a mobil bisztrók tulajdonosai leggyakrabban a sétányok, diszkók, bárok parkolóiba költöznek át, vagy olyan helyekre, ahol éppen szabadtéri rendezvények vannak. Az időjárás azonban néha meghiúsíthatja az üzleti lehetőséget: ha esik az eső, a vendégek kihagyhatják a fesztivált vagy a koncertet. A tűző napsütés pedig nem az ételek, hanem az italok és a fagylaltok árusainak kedveznek, így ők számíthatnak extra bevételre. Ez azt jelenti, hogy mielőtt beindítanánk a food truck vállalkozásunkat, számos olyan tényezőt kell figyelembe vennünk, amelyekre nincs ráhatásunk, de mégis óriási hatással lehetnek az üzletünkre, például az időjárás, a helyszín és a konkurencia.

A food truck szezon általában áprilistól októberig tart. A food truckok forgalma a rendezvényeken van a csúcson, ami éjszakánként akár többszázezres forgalmat is jelenthet, de ott helyet kapni bizony nem könnyű. A stabil bevétel viszont elsősorban egy jól felépített "bázisból", azaz egy állandó helyszínből származik, ahol a vásárlók biztosan megtalálják a food truck-ot. A Profitable Venture weboldal szerint nem ritka, hogy a nagyvárosokban népszerű food truckok akár havi 20 000-50 000 USD (7M-18M Ft) forgalmat bonyolítanak le. A kisebb, közepes méretű városokban működő ételkamionok valószínűleg jóval kevesebbet, havi 5 000-16 000 USD-t (1,8M-5,8M Ft) keresnek. A novembertől februárig tartó alacsonyabb értékesítési ráták hatékony ellenszere az ételkiszállító cégekkel, például a Bolt vagy a Foodpanda cégekkel való együttműködés, amely biztosítja a megrendelések állandóságát.

Először is: találjon egy piaci rést!

Ami a food truckot megkülönbözteti a hagyományos gyorséttermi egységektől, az a saját üzleti koncepció. A világ számos sarkából származó ételek széles választéka helyett az ilyen típusú létesítmények egy meghatározott típusú ételt kínálnak. Ennek vajon mindig hamburgernek kell lennie? Éppen ellenkezőleg! A verseny a food truckok piacán már olyan erőssé vált, hogy a rés megtalálása (nemcsak a felszolgált ételek típusában, hanem azok csomagolásában vagy a köretekben is) manapság létkérdés a mobil bisztrók számára.

A párizsi food truck, a Le Réfectoire például a klasszikus amerikai burgert Franciaország zászlóshajó termékeivel kombinálja: hagyományos sajtokkal, szárított sonkával és olajbogyóval, a wrap-ek és szendvicsek pedig hagyományos majonézzel, friss zöldségekkel, szardellával és savanyúsággal készülnek.

Amikor a mobil bisztrók leendő tulajdonosai olyan ötletet keresnek, amellyel kitűnhetnek a versenytársak közül, érdemes a népszerű táplálkozási trendeket is górcső alá venni. Az Euromonitor International szerint 2020-ban az állati eredetű ételek fogyasztását mérséklő vásárlók a globális fogyasztók több mint 40%-át teszik ki. Míg az olyan országokban, mint az Egyesült Királyság és Németország, egyértelműen az etikai okok dominálnak, az olyan piacokon, mint az Egyesült Államok és Ausztrália, az egészségügyi okok legalább annyira fontosak. Ezt szem előtt tartva, mit szólna ahhoz, ha alacsony szénhidráttartalmú, vegetáriánus, vegán, magas fehérjetartalmú, laktóz- vagy gluténmentes fogásokat is felvenne az étlapjára?

Mekkora a költségvetési kerete egy food truck-nak?

Egy food truck üzlet beindítása csak elméletben igényel kevés befektetést. A Roaminghunger.com szerint egy erre alkalmas jármű akár 50 000 - 100 000 USD-ba kerül (18M - 36M Ft), ha egy használt járművet erre a célra megfelelően és szakszerűen átalakítottak. A motor és a konyha potenciális javítási költségeinek rizikója magasabb például az 50.000 USD környéki, gyengébb minőségű autók esetében. Másfelől viszont egy új konyha kialakításának költsége egy használt teherautó platformján akár 75 000 - 100 000 USD-ba is kerülhet. (27M - 36M Ft)

Az új konyha kialakítása segíthet Önnek a későbbiekben, de egy használt teherautónál olyan mechanikai problémák is felmerülhetnek, amelyek miatt akár útra sem tud kelni. Egy vadonatúj teherautó új konyhával akár 100 000 - 175 000 USD-be (36M - 63M Ft) is kerülhet. Ha azonban új konyhát vásárol egy új teherautóra, sokkal kevesebb rejtett költséggel kell számolnia a későbbiekben.

Azokban az országokban, ahol a food truck mozgóárusításnak minősül, nem végezhető bármilyen konyhai műveletet a kocsiban. Ezért a food truck-ok leggyakrabban félkész termékeket használnak, amelyeket bevált forgalmazóktól, például a neves burgonyaalapú ételeket gyártó Avikótól szereznek be. Az ételek előállításához, majd az autóból történő felszolgálásához leggyakrabban egy átlagos konyhára van szükség. A Mobile Cuisine.com szerint az óradíj 15-30 USD/óra (5400 - 10800 Ft/óra).

Egy food truck fenntartási költségei kedvezőbbek, mint a tégla és cement ára; az amerikai kereskedelmi kamara Food Truck Indexe szerint egy vállalkozó átlagosan 28 276 USD-t (10,2M Ft) költ engedélyekre, licencekre és jogi megfelelésre. Sok szakértő azt tanácsolja, hogy ne havonta, hanem szezononként, azaz tavasztól késő őszig számoljuk ki a food truck üzemeltetésének költségeit.

Food truck követelmények

Egy food truck komplett engedélyeztetési eljárása határozottan egyszerűbb, mint egy étterem, bár vagy kávézó megnyitása esetén, azonban a helyzet mégsem ilyen egyszerű. A food truck tulajdonosának be kell jelentenie a vállalkozását, és be kell szereznie a működéshez szükséges, megfelelő közegészségügyi engedélyt, amelyet általában egy helyszíni felmérés előz meg. A food truckok leggyakrabban előre elkészített félkész termékeket használnak, amelyeket kontrollált körülmények között működő konyhákban készítenek el. Az ételt közvetlenül a tálalás előtt, a food truckban készítik el. A személyzetnek is rendelkeznie kell a megfelelő egészségügyi engedélyekkel, ahogyan azt a tömegétkeztetésre vonatkozó uniós rendeletek előírják.

A food truck üzletág egyik legnagyobb kihívása a legális parkolás. Egy vonzó helyszín jelentősen hozzájárulhat a food truck sikeréhez, de a közterületen való parkolás sok városban tilos. Ilyen esetben magánúton kell parkolóhelyet bérelni, vagy csak a város által kijelölt, szabadtéri kereskedelemre, élelmiszervásárokra és mobil gasztronómiára alkalmas kereskedelmi standokon és piacokon lehet felállítani az autót.

Márkaépítés: a food truck hajtóereje

A food truck nem létezhet jó márkaépítés nélkül: egy fülbemászó név, amelyhez egy figyelemfelkeltő logó és a food truck koncepciójához illeszkedő design tartozik. Ezt tette az Amszterdam utcáin működő holland food truck, a De Pieper Mobiel tulajdonosa is. Ajánlata nem szorul magyarázatra, hiszen az egész bódé úgy néz ki, mint egy hatalmas, fából készült krumpli. A food truck hagyományos, házi készítésű sült krumplit árul eredeti szószokkal, valamint sült kolbászt, különféle salsákat vagy grillezett zöldségeket.

A londoni Bowler viszont egy olyan food truck, amelyet teljesen fűvel borítottak, így utalván a természetre; kínálatukban organikus és fenntartható specialitásokat hirdetnek. A vásárlók online eléréséhez a food truck-tulajdonosok leggyakrabban a közösségi média, elsősorban a Facebook és az Instagram erejére támaszkodhatnak. Emellett ügyelnek arra is, hogy jó vásárlói véleményekkel rendelkezzenek az elviteles alkalmazásokon.

Vigyázz, parkolj, főzz!

A food truck kiváló és praktikus megoldás azok számára, akik már rendelkeznek némi tapasztalattal a vendéglátóiparban, vagy a lehető legalacsonyabb költséggel kívánnak belépni az üzletbe. Ez azonban egy szezonális, időjárásfüggő üzletág. Minél jobban kalkuláltak a költségek, és minél frissebb, megnyerőbb a koncepció, annál nagyobb az esély a sikerre, mivel a food truckok piaca még messze nem telített.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Források:

https://mambiznes.pl/wlasny-biznes/jak-uruchomic-wlasny-foodtruck-i-ile-to-kosztuje-78010

https://abspos.pl/jak-uruchomic-wlasny-food-truck-i-ile-to-kosztuje/

https://adamgrzesik.pl/budzet-dla-foodtrucka/

http://www.blog.warkgroup.com/ile-kosztuje-zalozenie-food-trucka/

https://www.gowork.pl/poradnik/4/kariera/food-truck-jak-zaczac-przygode-czy-to-dobry-biznes/

https://eva-tec.pl/blog/8-jak-otworzy-food-trucka

https://www.expondo.pl/inspiracje/10-zlotych-zasad-przy-zakladaniu-wlasnego-foodtrucka/

https://linchpinseo.com/trends-food-truck-industry/

https://primenews.pl/business/2021/04/19/rynek-food-truckow-2021/

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/tempo-rozwoju-gastronomii-w-polsce-nadaja-food-trucki

https://automator.pl/blog/najciekawsze-food-truck-calego-swiata/

https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-food-trucks-market

https://www.mashed.com/189915/how-much-money-do-food-truck-owners-typically-make/

https://squareup.com/us/en/townsquare/food-truck-cost