Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Motivation Bartender Blog

Így motiváljuk munkavállalóinkat: 7 tipp a megbízható személyzet megtartására

Megosztva 11/05/2022

A mai vendéglátóipari dolgozóknak olyan munkára van szüksége, amely nemcsak a megélhetésről és a biztos bevételről szól, hanem a személyes elégedettségről és a fejlődési lehetőségekről is. Ismerje meg, mit tehet a csapatmorál fokozásáért a költségvetés bővítése nélkül. 

Régóta köztudott, hogy egy vendéglátóhely sikere nagymértékben függ az alkalmazottaktól. Ha gyenge a kötődésük a munkahelyhez, nehéz őket motiválni és fegyelmezni, ráadásul az alkalmazottak felmondásának megakadályozása az egyik legjobb hosszú távú stratégia a munkaerő-költségek csökkentésére. Az élelmiszer-szolgáltatói ágazat demotiválódása és destabilizálódása idején lehetséges-e a csapat morálját magasan tartani a fizetések végtelen emelése nélkül? Igen! Az előremutató stratégia olyan munkahelyet teremteni, amelyet a személyzet szeret, és ahol hosszútávon szeretne maradni.

Hogyan lehet motiválni? Stabilitás mindenek előtt!

Amióta az éttermek a pandémia miatti bezárások után lassan kezdtek visszanyitni, érezhetően megnőttek a dolgozói elvárások is. A meghatározott minimális órabért kínáló munkaszerződés már nem bónusznak minősül, hanem kötelező. A CNBC szerint az Egyesült Államokban évről évre körülbelül 10%-os béremelkedést hajtottak végre a munkaerőhiány miatt, az Eurostat szerint pedig a bérek növekedése 2020 harmadik negyedévében 3,9% volt, 2021 harmadik negyedévében pedig további 2,3%. A borravaló, a bónuszok és az olyan juttatások, mint a kedvezmények vagy akár az ingyenes étkezés mindig szívesen látottak, de nem helyettesíthetik a garantált minimumot.

Amanda Cohen, az önkéntes borravaló helyett a szervizdíj úttörője és hirdetője, és egyben a manhattani Dirt Candy étterem tulajdonosa  a The New York Timesnak elmondta, hogy a dolgozók tisztességes megfizetésének egyetlen módja az, ha jobban erősítik üzleti tevékenységeiket. Az ő éttermében minden bér 25 dolláros órabérrel kezdődik. "Ez még nem az az étterem, amiről álmodtam, de egy olyan, ami működik" - zárta a nyilatkozatát Cohen.

Az első benyomás igenis számít

Nem túlzás azt mondani, hogy szinte minden az első benyomáson múlik, hiszen közvetetten akár 82%-kal is javíthatja a munkatársak megtartását. Az amerikai Nemzeti Éttermi Szövetség szerint a munkavállalók 51%-a többet tenne egy vállalatért, mint amit elvárnak tőle, ha nyitottan és bizalommal fogadnák az új munkahelyén.

A személyes hangvételű fogadtatásra nagyon jó példa az amerikai székhelyű BurgerFi gyorsétterem-lánc, ami a YOOBIC onboarding programot alkalmazta a világjárvány idején 3000 terepmunkás képzésére. A program alapja egy rövid képzési videókból álló könyvtár, amely a terepmunkások konkrét tevékenységeire van szabva. A vezetők egyéni modulokat rendelhetnek hozzá, hogy meghatározzák a munkavállaló egyéni tanulási útvonalát a karriercéljaihoz kapcsolódóan, így segítve és támogatva őket az első perctől kezdve. 

Az idő(m a) pénz(ed)

Az egyenlőtlen munkaterhelés az egyik leggyakoribb hibája minden vendéglátósnak, így fontos, hogy részletesen elemezzük az étterem alkalmazotti munkaköltségének százalékos arányát napi és óránkénti alapon, de nem csak heti szinten. Ez csökkenti a kiadásokat és elkerülhető a semmittevéssel töltött beosztás és a "pokoli műszaknak" emlegetett túlóra is.

Az első lépés az, hogy a kiválasztott időszakra vonatkozóan értékesítési előrejelzést készítünk egy adott helyszín átlagolt értékesítési adatai alapján. Ezután a foglalkoztatás-előrejelzési technikák, például az egy munkaórára jutó értékesítés segítségével kiszámítható az egy órára jutó lehetséges bevétel összege. Az így kapott eredmény elengedhetetlen a személyzet óránkénti munkarendjének elkészítéséhez, figyelembe véve az óránkénti bevételeket az évszakok, ünnepnapok, napszakok és stb. szerint. Ez valódi, mérhető megtakarítást tesz lehetővé, és egyúttal javítja a csapat morálját is.

A képzés nemcsak kifizetődő, hanem hosszútávú befektetés is

A hatékony és módszeres képzés, amelyet egy étterem biztosít az új és a jelenlegi alkalmazottainak azt mutatja, hogy a munkáltató törődik a személyzet szakmai fejlődésével. A neves gasztronómiai iskolákban történő képzés és a prémium rendezvényeken való részvétel, mint például a SIRHA konferencia vagy az Aviko webináriumok, szintén a teljesítmény jutalmazásaként szolgálhatnak. A képzések révén a munkavállalók jobb kapcsolatot alakítanak ki egymással, így javítva a csapatszellemet és az összetartást. 

A workshopok valódi megtakarítást is hoznak egy étterem számára, mivel segíthetnek csökkenteni az alkalmazottaktól való függőséget. Fontos az alkalmazottak készségeinek fejlesztése különösen akkor, ha az étterem túlzsúfolt vagy esetenként valaki betegszabadságra kényszerül. Ha például vasárnaptól szerdáig alacsony a vendégforgalom, akkor a pincéreket a foglalási rendszer használatára is megtaníthatja, így ők is tudják majd kezelni a foglalásokat és fogadni a vendégeket az alacsony forgalmú estéken.

Használjon high-tech segítséget!

Az állandó nyomás alatt dolgozó pincérek és szakácsok számára nincs frusztrálóbb, mint régi, nehézkes eszközöket használni, különösen, ha nincs teljes kihasználtság. Ha az elavult eszközök lelassítják a csapatot, azt a vendégek is észlelik majd. A lassú rendelési rendszer miatt a pincérek borravalót veszítenek, a hibás tűzhelyek pedig lassabb főzési időt és élvezhetetlen ételeket jelentenek. A felszolgáló csapatnak mindig jól jönnek az állóhelyek a recepciós pultnál, valamint a kézikocsik, amelyek segítenek nekik a kiszállításokban vagy a teraszbútorok felállításában.

Ami jelentősen csökkentheti az éttermi munkaerő-költségeket, az a modern technológia, például egy önkiszolgáló rendelős kioszk, ahol a vendégek ezen keresztül adhatják le rendeléseiket, amelyek egyenesen a konyhába mennek. Így az üzletvezető csökkentheti a várakozó csapatot, vagy átcsoportosíthatja őket fontosabb feladatokra. Ilyen megoldással üzemel a varsói Navona étterem és a lódzi Dzielna 43 is. A rendeléseket egy beszélő digitális robot-tálca szállítja az asztalhoz, ami nagy érdeklődést váltott ki a vendégek körében, de az emberi felszolgálók munkáját is megkönnyítette.

Csapatépítés a tányéron

A csapattagok összekovácsolódását segítő közös tevékenységek, mint például a karaoke, kirándulás, szabadulószobázás vagy egy piknik, ösztönzik a kommunikációt az éttermen és a konyhán kívül is, ez pedig a csapatmunka alapja. A játék elemei felhasználhatók a dolgozók motiválására a mindennapi munkájuk során is. Erről itt olvashat többet: Így motiváld a csapatod - (avikofoodservice.hu).

Egy szenvedélyes gasztronómusokból álló csapat biztosan nem mond nemet arra sem, hogy munkán kívül is időt töltsön együtt az ételek társaságában. Remek alkalom a csapat összekovácsolására az étlapra újonnan érkező ételek megkóstolása. Ahogy a "Direction: Restaurant of the Future" szerzői is rámutattak, a szünetek közös étkezéssel egybekötött jellege csapatépítő hatású lehet. A közösen főzött étel pedig nemcsak a séfek kreativitását éleszti fel, hanem a személyzet közötti köteléket is erősíti. Ráadásul, ha ez a munkaidőn kívüli közös tevékenység egy hulladékmentes projekt, az növeli a főzőcsapat elkötelezettségét és a felelősség érzését is.

Építsd az imázsodat, ahogy csak lehet

Ha egy munkából hiányzik a társadalmi megbecsülés és sok plusz áldozatot követel, beleértve a magánéletet is, a munkavállalók elkötelezettségének megteremtése elég nagy kihívást jelent. Egy étteremnek minden lehetséges módon építenie kell az imázsát. Az egyik legérdekesebb ötletet a korábban már említett "Direction: Restaurant of the Future" című könyvben hozzák fel példának: dolgozói bónusz utalvány formájában, mely a saját éttermükbe érvényes, és a dolgozó használhatja fel, vagy akár átadhatja valakinek. Egy ilyen megoldás növeli a munkavállalók elkötelezettségét és a csapatszellem érzését, emellett lehetővé teszi az értékes, első kézből származó visszajelzések megismerését az ügyfélélményről.

Egy másik lehetőség a házon belüli influencerek képzése és létrehozása, akik fotókat vagy rövid videókat posztolnak a közösségi médiacsatornákon. Ez egy jó módja a dolgozói elkötelezettség növelésének, de egyben a helyszín alacsony költségű népszerűsítésének is.

Hagyja, hogy a csapat érezze, hogy tényleg számítanak

Az éttermi dolgozóknak tiszteletre, megbecsülésre és az önállóság érzésére van szükségük. Gyakran alábecsült és olcsó motivációs eszköz a bók, feltéve, ha őszinte megfigyelésen alapul. Hasonlóan működik az irányelvek használata a szabályok helyett: a minden asztalnál felolvasandó forgatókönyv helyett adjon a pincéreknek támpontokat, mely kiváló segítség lesz a vendégekkel folytatott beszélgetés közben. Ez tovább motiválja őket, és a megerősítés érzését adja nekik.

Ha az alkalmazottak tudatában vannak annak, hogy a munkán kívüli életüket is figyelembe veszik, akkor a motivációjuk állandó marad, illetve ugyanez a helyzet az egészségükről és biztonságukról való gondoskodással is. Figyeljen oda arra is, hogy az alkalmazottak megfelelő felszereléssel rendelkezzenek, a munkaállomásaik ergonomikusak legyenek és legyen egy csendes pihenőszobájuk, ahol otthonosan és kényelmesen érezhetik magukat.

Nincs szükséged vagyonokra ahhoz, hogy motiváld a csapatodat

Ha az alkalmazottak nem teljesítenek, az lényegében egyenlő a pénzveszteséggel, és a munkájukkal elégedetlen alkalmazottak felvétele számos probléma megoldásának költségével jár. Ezek a nehézségek azonban leküzdhetők, és a legtöbb esetben az akadályok egyszerűen eltűnhetnek anélkül, hogy piros lapokat kellene osztogatni.

------------------------------------------------------------------------------

Források: