Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Chef

Így motiváld a csapatod: gamifikáció mint a felmondási hullám ellenszere a gasztronómiában

Megosztva 16/06/2022

A gamifikáció nem újdonság a HoReCa világában. A pandémia utáni világban rendkívül hatékony módja lehet a munkavállalók bevonzásának és megtartásának.

Amióta a vendéglátóipar az első lezárások után lassan nyitni kezdett, érezhetően megnőttek az alkalmazottak elvárásai. A helyzetet tovább bonyolítják a kedvezőtlen demográfiai tendenciák és a változatlanul tartó világjárvány okozta bizonytalanság. Hogyan lehetséges fenntartani a csapata motivációját a gasztronómiai szektor elkedvetlenedése és bizonytalansága idején?

Amikor egy szakma nem jól fizetett és sok áldozatot követel többek között a magánéletben is, az alkalmazottak elkötelezettségének fenntartása meglehetősen nagy kihívást jelent. Ráadásul az eddig alkalmazott jutalmazási rendszer már nem működik a munkaerőpiacon a felnövekvő generáció számára. A jövő megoldása a kedvező munkakörülmények és egy olyan munkahely megteremtése, ahol a munkatársak szívesen maradnának.

Felmondások cunamija sújtja a HoReCa-szektort

A vendéglátóipar már a világjárvány előtt is munkaerőhiánnyal és magas fluktuációval küzdött. Csak az Egyesült Államokban a vendéglátóipar közel 3,1 millió dolgozót veszített el, és a National Journal of Environmental Research and Public Health szerint több mint 110 000 étterem zárt be vagy fog véglegesen bezárni a világjárvány okozta gazdasági károk miatt.

A munkaerőhiány miatt a CNBC szerint az Egyesült Államokban évről évre mintegy 10%-os béremelkedés történt. Az Eurostat szerint a bérek növekedése 2020 harmadik negyedévében 3,9% volt, 2021 harmadik negyedévében pedig további 2,3%. Az éttermek a bérek emelése felé fordultak, mivel nehezen találnak elegendő munkaerőt az üzleteikbe. A dinamikusan növekvő infláció miatt globálisan is nőtt a bérnyomás. A Nemzetközi Valutaalap becslése szerint a hirtelen megugró globális infláció több mint 20 éve a legmagasabb.

Egy elégedetlen csapat könnyen szétesik

Az éttermi ágazat hírhedt a gyors munkatempójáról és az állandó termelékenység követelményéről. Az értékesítési célok vagy az időnyomás, a zord körülmények, a minőség és a mennyiség terhelése mellett, ami még közrejátszik, az az emberek közti kapcsolati stressz. És ez nem csak a kényeskedő vendégekre vonatkozik. A vendéglátást gyakran a munkavállalók közötti ádáz versengés jellemzi. Értékelésük önkényes és nem a teljesítményen alapul. Ez számos csapaton belüli konfliktust, sőt zaklatást vagy diszkriminációt (pl. nemi vagy életkori alapú) okoz.

Hogyan lehet motiválni az embereket? Tegye a munkát játékká!

A mai vendéglátóipari dolgozónak olyan munkára van szüksége, amely nemcsak megélhetést, hanem elégedettséget és fejlődési lehetőséget is biztosít. Hogyan teheti tehát boldoggá az alkalmazottait? Még a jó fizetés és a kiváló juttatások is kevésnek bizonyulhatnak, ha a munka hálátlan és kimerítő. Ezért a munkaerőköltségek csökkentésének egyik legjobb, hosszútávú stratégiája az alkalmazottak elkötelezettségének fenntartása.

Az alkalmazottak motivációja játékmechanikák segítségével növelhető. Ezt a megközelítést gamifikációnak nevezik. Feltételezi, hogy a résztvevő nemcsak a nehézségek leküzdéséből és a nyereményekből merít elégedettséget, hanem már önmagában abból a tényből is, hogy részt vesz egy izgalmas játékban vagy együttműködik másokkal. A gamifikáció segít alakítani az emberek viselkedését és hozzáállását olyan helyzetekben, amelyek máskülönben nem játékok. Különösen jól működik olyan tevékenységek esetében, amelyekhez általában nincs kedvünk, vagy nem tudjuk, hogy másképp is csinálhatnánk. Nem meglepő tehát, hogy vezetési módszerként a gasztronómiában nagy potenciál rejlik benne.

Hogyan játszhat munkaidőben?

A gamifikáció elemeit már régóta hatékonynak tartják és használják a gasztronómiában, de öntudatlanul, szervezetlenül. Sok vezető még azt is feltételezi, hogy a gamifikáció lehetetlen a vendéglátásban pénzdíj vagy ajándékutalvány nélkül. De valóban így van?

a) Az eredménytábla

Egy jól látható helyre kifüggesztett és minden műszak után frissített eredménytábla jó eszköz a felszolgálók aktivizálására. Ha letelt az idő, a legjobban teljesítőket jutalmazzák például azzal a lehetőséggel, hogy a műszakjuk napjait és időpontjait a preferenciáiknak megfelelően választhatják meg, és jobb borravalóra számíthatnak. Emellett egy hivatásos pincér számára a tudat, hogy ő a legjobb, önmagában is érték, mivel kielégíti az önmegvalósítás iránti igényét. Egy ilyen személy számára az ajándékkártya vagy a további borravaló szép jövedelemkiegészítés lesz.

b) Csapatkihívás

A közös kihívással való szembenézés sikeresen egyesíti a csapatot, és lehetőséget teremt a közös ünneplésre. A cél lehet például az élelmiszerköltségek 27%-ról 25%-ra történő csökkentése az élelmiszerpazarlás csökkentésével és a szabványos adagméretek betartásával. Ha a célt sikerül elérni, a nyereséget bónusz formájában szét lehet osztani a konyhai csapat tagjai között. A legambiciózusabb munkatársak számára vonzó jutalom a képzéseken és prémium rendezvényeken való részvétel, például a SIRHA konferencián vagy az Aviko szakértői webináriumokon.

c) Extra pontok és jelvények

Az alkalmazottak kivételes elkötelezettségének elismerése, például a beteg kolléga helyettesítése miatti szabadnapos beugrás további pontokkal vagy jelvényekkel jutalmazható. A szolgálati idő hossza alapján is adhatók jelvények. A pontokat a munkavállalók szívességekért cserébe cserélgethetik, például a helyettesítésért vagy kisegítésért a mosogatóban, csúcsidőben.

d) Tanúsítványok és képzések

A tanúsított képzésekkel az alkalmazottak úgy érzik, hogy befektetnek beléjük. Az Inc.com szerint a strukturált képzés akár 58%-kal is javíthatja a dolgozók megtartását. Egy bostoni bisztróban, a Mei Mei Meiben például minden új alkalmazott kap egy képzési útlevelet, amelyben bélyegeket gyűjtenek az új készségek elsajátításakor. Ha minden hivatalos képzést elvégeztek, tanúsítványt kapnak.

e) Pincérbingó

A bingó gasztronómiai változata könnyen megvalósítható és kézzelfogható előnyökkel jár. Minden pincér kap egy bingókártyát. Számok helyett azonban teljesítendő feladatokat tartalmaz, például egy adott menüpont vagy két üveg bor eladása, illetve 25% borravaló begyűjtése egy műszakban. Ha egy sort vagy a teljes kártyát teljesítik, bónuszt kapnak, például választhatnak egy szabadnapot, ajándékutalványt vagy más, általuk választott díjat.

A legjobb játék digitális

Ha a szervezet készen áll valami többre, digitális gamifikációs megoldásokat is bevezethetünk. Ilyen például egy mobilplatform, amely nagy adag adrenalint szabadít fel, egyszerűsíti a pontozási folyamatot és új lehetőségeket nyit meg.

A Not Your Average Joe's lánc 17 étterme az USA keleti partján bevezette a Muse nevű szoftvert. Ez nyomon követi a fizetési adatokat, és ezek alapján határozza meg az egyes alkalmazottak teljesítményét. A legjobbak elnyerhetik például a jogot, hogy megválaszthassák a műszakjukat. A megoldás 1,8%-kal növelte az eladásokat és 11%-kal a borravalót a hálózatban.

A pozitív érzelmek tovább repítenek

Az étteremről kialakított pozitív kép és az értékesítési siker nagyban függ az alkalmazottaktól. Ha gyenge a kötődésük a munkahelyhez, nehéz őket motiválni és fegyelmezni.

A játékos kihívások segítenek az alkalmazottaknak abban, hogy képességeik egy kiválasztott területének fejlesztésére összpontosítsanak, és növelik a munkahelyi felelősségvállalást is. Rávilágítanak arra is, hogy a lelkiismeretesen (vagy máshogy) végrehajtott apró cselekedetek hogyan adódhatnak össze mérhető eredményekké. Mindez pedig izgalommal jár, méghozzá pozitívval.

 

 

Források: