Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Rakun3
  • Rakun1

„Végre valaki megoldotta!” – Rakun interjú

Megosztva 20/02/2022

Az eldobható ételszállító dobozokat váltja ki a magyar startup, a Rakun szolgáltatása: rozsdamentes acél dobozokat kínálnak, amelyek aztán fenntartható módon, hulladéktermelés nélkül vándorolnak a vendégek és a vendéglátóhelyek között. A megoldás hátteréről Dr. Horváth Sarolta ügyvezetővel beszélgettünk.

Mikor és milyen ötletből indult a vállalkozásotok? Voltak előttetek magyar vagy külföldi példák?

Kolléganőmmel 2012 óta vezetjük a Felelős Gasztrohős Alapítványt, ez egy környezetvédelmi civil szervezet, amely az étkezés és a vendéglátóipar zöldítésével foglalkozik. Rendszeresen felmerült a vendéglátóhelyek részéről, hogy mivel lehetne kiváltani a sok műanyag dobozt. Először a lebomló anyagokat javasoltuk, de kiderült, hogy azok valójában csak akkor bomlanak le, akkor jelentenek megoldást, ha vissza is gyűjtik őket és komposztálva lesznek. Máskülönben ugyanúgy a vegyes hulladékba kerülnek. Először egy freiburgi példával találkoztunk, ahol betétdíjas pohárrendszer van, ők a poharakat járatják körbe. Ezt fordítottuk át dobozokra egy évvel ezelőtt.

Világszerte több helyen működik dobozos rendszer is, de a példákat a magyar viszonyokhoz kellett igazítani, hiszen itt kicsit más a gondolkodásmód, még kevésbé erős a környezettudatos beállítottság, mint nyugaton. Úgy kellett kialakítanunk a Rakunt, hogy anyagilag is megérje a vendéglátóhelynek és a vendégnek is. 

Az egyszerhasználatos műanyagok tavalyi kivezetése a vendéglátásból, a zöld irányba mozdulás hatással volt a vállalkozásra?

Sajnos annyit nem lendített a működésünkön, mint szerettük volna. Kiderült, hogy a használatban lévő műanyag dobozok töredékét tiltották csak be. Akik eddig ezeket használták, áttértek egy másik fajtára. Mások fél évre előre betáraztak belőlük. Ami kicsit segített, hogy az intézkedés miatt felment az eldobható termékek ára, így a szolgáltatásunk versenyképesebb lett.  

Hogyan működik a Rakun?

A termékünk egy rozsdamentes acél doboz, a vendégek a partnereinknél ebbe kérhetik az ételüket. Elvitelre és kiszállításra is használható - utóbbi azokon a helyeken lehetséges, ahol saját futár van, aki vissza is viszi a használt dobozt, a nagy aggregátorcégekkel sajnos nem tudunk együttműködni. Ahhoz, hogy a vendég ebbe kaphassa az ételt, elő kell fizetnie az applikációnkban egy havi fix díjra. A doboz átvételekor és visszaadásakor egy QR kódot kell beolvasni az applikációban, ez hitelesíti a mozgást. Innentől kezdve pedig szemétmentesen kaphatja meg az ételt. Ez egy körforgás, mindenki bérli a dobozokat: a vendéglátóhely jelképes összeget fizet, illetve vállalja a dobozok elmosását, a vendég pedig szintén alacsony áron (1 doboz: havi 500 forint, 2 doboz: havi 800 forint) kapja meg a szolgáltatást. Így már heti 1-2 rendelésnél megéri, hogy nem kell fizetni az egyszerhasználatos csomagolóanyagért, ami 20 perc múlva a szemétben végzi.

Milyen háttér szükséges a vállalkozás működtetéséhez?

A dobozokat gyártatjuk, jelenleg kb. 4000 doboz van a rendszerben. Az applikációt mi fejlesztettük az elmúlt egy évben. A kollégáink egy része a vendéglátóhelyeket keresi fel, hogy meghívja őket a csatlakozásra, mások a dobozok körforgásának biztosítását segítik: a QR kódok segítségével azt is látjuk, ha egy vendéglátóhelyen elfogyott a szabad doboz, ilyenkor át kell csoportosítani őket. 

Kit szeretnétek megszólítani: a vendéglátóhelyeket vagy a vendégeket?

Mindkét irányba egyszerre kell dolgoznunk. A két értékesítő kollégánk a vendéglátóhelyeket célozza meg, míg a social media felelősünk a vendégekhez szól, influencerek bevonásával is foglalkozik, illetve a PR-t intézi.

Milyen mérhető eredményei vannak a szolgáltatásnak a vendégek, a vendéglátóhelyek és a környezet szempontjából?

2021. január 31 óta, tehát kb. egy év alatt 5778 darab műanyag dobozt spóroltunk meg a Rakunnal, ami ha átlag 40 grammal számolunk dobozonként, akkor 231 kilogrammnyi műanyagnak felel meg. Csináltattunk egy tanulmányt is tavaly a Denkstatt Hungary-vel, amelyben azt vizsgáltuk, mikor éri meg a Rakun dobozokat választani, hiszen egy darab ilyen doboz legyártása nyilvánvalóan erőforrásigényesebb, mint egy darab műanyag dobozé. Egy bizonyos számú használat után viszont a környezeti megtérülése már jobb. Sok feltételt kellett figyelembe venni, például hogy kézzel vagy mosogatógéppel mossák a vendéglátóhelyek a Rakun dobozt vagy hogy a műanyag dobozt Magyarországon vagy Kínában gyártják. Még egy magyar műanyag dobozzal összevetve is az derült ki, hogy 60 használat után már megéri a rozsdamentes acél doboz - ez alacsonyabb szám, mint amire számítottunk, hiszen rendszeres használat esetén pár hónap alatt fenntarthatóbb választássá válik. Ezeket a dobozokat pedig több ezerszer lehet használni.

Jelenleg hány partneretek van? Kik az ismertebb éttermek, akik már csatlakoztak hozzátok?

A minap csatlakozott hozzánk a 80. elfogadóhely, a nagyrészük Budapesten található, de többek közt Szegeden, Pécsett, Kaposváron, Miskolcon, Velencén, Székesfehérváron is jelen vagyunk. Ezeken a helyeken a Rakun egy választható lehetőség. Olyan helyünk egyelőre nincs, ahol csak így lehet kérni az ételt, hiszen ehhez a vendégnek is elő kell fizetnie, az étterem pedig nem kötelezheti őt erre - de általában a vendéglátóhelyek ajánlgatják a vendégeiknek ezt a megoldást, főleg a törzsvendégeknek. Többek közt a Fruccola, a Nemsüti, az Élelem Étterem, a Bonnie Restro és a Dobrumba is csatlakozott már hozzánk.

Milyen reakciókat kaptok a partnereitektől vagy azoktól, akik még csak érdeklődnek a Rakun iránt?

Jellemzően azt kapjuk vissza, hogy végre valaki megoldotta! Sokakat frusztrál a hulladéktermelés, azokat is, akik nem elkötelezett zöld aktivisták. A vendéglátóhelyek és a vendégek is jobban érzik magukat, ha egy ebédrendelés után nem keletkezik egy csomó újrahasznosíthatatlan szemét.