Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • App2
  • App1

Váltson digitálisra a fennmaradásért! Az intelligens megoldásokat támogató gasztronómiáé a jövő

Megosztva 29/11/2021

A gasztronómia digitális eszközei vonzzák a vendégeket és a személyzetet, elkészítik a bevásárlólistát és a nap végén POS-jelentést is készítenek. A pandémia utáni világban a vendéglátósok, menedzserek és séfek ezek nélkül a fejlett eszközök nélkül nem jutnak majd messzire.

Az online eszközök hatékony használata ma már minden hozzáértő vendéglátós számára elengedhetetlen. És most nem a kiszállítással kapcsolatos alkalmazásokról vagy a közösségi médiáról beszélünk, amelyek alapvetőek az üzletben a túléléshez. Olyan megoldásokról van szó, amelyek segítségével a vendéglátósok, menedzserek és séfek új és hatékonyabb módon kezelhetik a személyzetet, a készleteket, a költségvetést és az étlapokat is. És arról már hallott, hogy léteznek olyan eszközök, amelyek támogatják a hosszútávú ügyfélkapcsolatokat is?

 

A vendéglátósok életének megkönnyítése

A személyzet munkájának a hatékonyságát növelő, a foglalásokat rögzítő, a készletezés ellenőrzését és a leltározás nyomonkövetését segítő alkalmazások listája hosszú. A legnépszerűbbek a következők: TouchBistro,Orderly vagy BlueCartforBuyers.

Kifejezetten a bártulajdonosok hasznára lehet a Partender nevű alkalmazás, amely azt állítja, hogy "15 perc alatt elvégzi a leltárt a bárban". A Partender szerzői azt állítják, hogy ez a megoldás 99,2%-os pontossággal határozza meg, hogy mennyi alkoholt fogyasztottak el ténylegesen, és ezáltal kimutatja a könyvelési eltéréseket.

A hűségprogramok fontos szerepet játszanak a vendégek megtartásában, mivel a gyakori látogatásokért, a megosztott véleményekért és magas fogyasztásokért cserébe kedvezményeket és különleges ajánlatokat kínálnak. Az iparág által ajánlott alkalmazások közé tartoznak: Finebite, LoyaltyPlant, Loyal vagy ProfitApp.

 

Alkalmazások, melyek segítenek a szakácsközösségek kialakításában

 A finedininglovers.com egy szakmai weboldal, amely a séfek munkáját és kommunikációját megkönnyítő alkalmazásokat ajánl a posztpandemikus világban. A portál a Healthy Hospo nevű alkalmazást ajánlja, amely nemcsak kulináris tippeket és tanácsokat kínál a szakácsoknak, hanem konkrét közösséget is épít. "Személyre szabott tananyag pénzügyi és egészségügyi szakértőktől, a vendéglátóipar igényeire szabva, podcastekkek, videókkal és ajánlott olvasmányokkal." - írja a finedininglovers.com.

Egy másik, a szakma által ajánlott megoldás a Clubhouse, ami egy meghívásos közösségi alkalmazás. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy privát online szobákban "találkozzanak", szakértőkkel beszélgessenek és információkat cseréljenek egy exkluzív csoportban. A Clubhouse-t a 2020-as világjárvány idején indította el az Alpha Exploration Co., 2021 februárjában az alkalmazást közel 100 millió dollárra értékelték.

A Chef's Feed egy gasztronómiai alkalmazás, amely a gasztronómiai szakemberek szakmai kapcsolatát támogatja. Lehetővé teszi, hogy a résztvevők ajánlatokat osszanak meg egymással, ezen kívül kulináris készségeket fejlesztő videókat és cikkeket is kínál.

Vannak olyan alkalmazások is, amelyek segítenek a szakácsoknak új ételeket készíteni félkész termékekből. Az Aviko PRO például több mint 150 inspirációt kínál a kiváló minőségű Aviko fagyasztott élelmiszerekből készült ételekhez, valamint oktatóvideók és szakértői cikkek is megtalálhatóak a felületen. Az alkalmazás segítségével a szakácsok a termékportfóliót is ellenőrizhetik, és kényelmesen felvehetik a kapcsolatot a megfelelő kiskereskedővel. Egy másik érdekes alkalmazás a Paprika Recipe Manager, egy digitális szakácskönyv receptekkel. Lehetővé teszi a saját receptek kezelését: kategorizálásukat vagy az összetevők szerinti keresést. A receptek és a konkrét igények alapján az alkalmazás intelligens bevásárlólistákat, valamint napi, heti és havi menüterveket is készít. Egy másik, a Wolfram Culinary Mathematics Reference App egy komplex megoldás, amely jól jön, ha ki kell számolni adott recept egy adagra jutó ételköltségét. Emellett megadja az alapanyagok átlagos árait a térségben, ami segít a konyha jövedelmezőségének növelésében.

Romániában és Magyarországon a szakácsok (kezdők és professzionálisak) számára az egyik legnépszerűbb alkalmazás a Cookpad, amelyen keresztül a felhasználók recepteket, ötleteket és főzési tippeket osztanak meg egymással. Az alkalmazás Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban és Kanadában is népszerű. Romániában az amatőr szakácsok emellett szívesen használják a LaLena alkalmazást, mely receptek tárolására szolgál, vagy annak digitális rokonát, az Idea de rețete-t.

Magyarországon a receptek tárolására és interaktív bevásárlólisták készítésére szolgáló népszerű alkalmazások a Street Kitchen és a Nosalty.

 

Keményen dolgoznak a digitális toborzók

A franciák úgy döntöttek, hogy szervezett módon lépnek fel a tehetséges munkaerő elszívásával szemben a gasztro szegmensben. Új alkalmazások jelentek meg, amelyek segítik a pincérek, baristák, szakácsok, cukrászok, sommelier-k és a teljes személyzet toborzását.

A Prestachef.fr elkészítette a 4 legjobb toborzási eszköz és iparági tehetségbank rangsorát. Ezek közé tartozott a Badakan, amely mintegy 15 000, a szerzők csapata által ellenőrzött profilt tartalmaz. A másik a Brigad, egy digitális HR-eszköz, amely ellenőrzi az összes regisztrált jelölt képesítését és tapasztalatát. Az adatbázis kisebb, és 4000 szabadúszót tartalmaz, akik a gasztronómiai ágazatban dolgoznak. Az alkalmazás a legtöbb francia nagyvárosban már működik: Párizsban, Lille-ben, Lyonban, Marseille-ben, Bordeaux-ban, Nantes-ban és Strasbourgban, most pedig Londonban is elindult.

Az Extracadabra segítségével "a vendéglátósok tíz másodperc alatt megkapják a jelöltek profiljainak listáját" - állítják az alkalmazás szerzői. Külön hangsúlyozzák, hogy a megoldás három perc alá csökkenti a toborzási időt. Érdekesség, hogy a jelöltek készségeit mesterséges intelligencia ellenőrzi. A vendéglátósok, szállodások és menedzserek kifejezetten magasra, értékelik a hatékonyágát, ami akár 92%-os is lehet. A megoldás hátránya a működési terület szükössége: egyelőre csak Párizsra, Nizzára és Lyonra terjed ki.

Egy másik érdekes, a francia média által megvalósított ötlet az Alloextra, egy kisvárosi éttermek és vendéglátóipari cégek toborzó alkalmazása. Ez azért fontos, mert a legtöbb ilyen megoldás csak a nagyvárosokban és agglomerációkban működik. Eddig több mint 12 ezer ember és kétezer étterem regisztrált rá.

 

Digitális főpincér támogatja az ügyfél kapcsolatokat

A világjárvány óta Franciaországban, Belgiumban és Svájcban egyre népszerűbbé vált a Tripadvisor csoport tulajdonában lévő TheFork applikáció. Abban segít, hogy bármilyen alkalomra, bármilyen költségvetésen belül, mindössze három kattintással megtaláljuk a megfelelő éttermet és foglaljunk. Megszabadítja a vendéget a foglalási nehézségektől, illetve a személyes kontaktussal járó esetleges kellemetlenségektől. Amikor az asztalfoglalás megtörtént, a TheFork e-mailben visszaigazolást küld.

2021. októberében az alkalmazást több mint 80 000 étterem használta, több mint 20 millió ügyfélértékeléssel rendelkezett, mintegy 40.000 fotóval segítve a megfelelő hely kiválasztását. A TheFork mára annyira népszerűvé vált, hogy saját fesztivált szervez, amely november közepéig 50%-os kedvezményt kínál Franciaország, Svájc és Belgium kiválasztott éttermeiben. Emellett minden vendég pontokat gyűjt, amelyeket a kedvenc helyein költhet el.

Az ügyfélkommunikáció új dimenziójának másik példája az Eat App, amely 50 ország több mint 3000 éttermét egyesíti. A koncepció az alábbi: "Gondoskodj a vendégedről, a többit mi automatizáljuk". Az Eat App segítségével egyszerűen lehet asztalt foglalni és várólistát kreálni. Vendégadatbázist hoz létre, megjegyzi preferenciáikat, korábbi vásárlásaikat, látogatási gyakoriságukat és jellemzi a fogyasztási szokásaikat, mint például "mindig dupla desszertet rendel" vagy "csak Chardonnay-t iszik szénsavas vízzel". Az alkalmazás fejlesztői állítása szerint az Eat App-ot használó éttermek 19%-kal növelték bevételeiket. Lemondások arányuk 25%-kal csökkent, a vendégek száma pedig 15%-kal nőtt.

Egy másik igen hatékony javaslat az OctoTable, amely egy alapvetően ingyenes alkalmazás, és jelenleg angol, francia, spanyol és olasz nyelveken érhető el. Az alkalmazás a vendéglátós által javasolt órák alapján foglalási rendszert és szép ételfotókkal megtámogatott étlapot kínál, illetve az étteremben található asztalok térképét. További elérhető funkciók közé tartozik az étterem weboldal integrációs panelje, a vendégadatbázis, a közösségi médiával való összekötés és a fizetések kezelése. Az OctoTable egzotikus változata az OctoBeach, amelyet kocsmák és strandklubok kezelésére hoztak létre.

 

Kelet-Európában megvalósított digitális megoldások

Lengyelországban a világjárvány idején született MojStolik alkalmazás most ünnepli első sikereit. A megoldás lehetővé teszi az étlap kényelmes és ingyenes böngészését, majd az online asztalfoglalást Varsó és két másik lengyel város éttermeiben.

Másik, egy Csehországban elérhető nagyon népszerű alkalmazás a Qerko, ami egy intelligens fizetési rendszer. "Azért találtuk ki a Qerkót, hogy megkönnyítsük a fizetést az éttermekben, bisztrókban és kávézókban. Nincs többé sorban állás a pultnál, vagy osztozkodás a barátokkal egy vacsora után. Töltse le az alkalmazást, szkennelje be a QR-kódot, és fizessen egyetlen kattintással. A számla azonnal elérhető lesz az e-mailek között, és az alkalmazás profiljában" - magyarázták a megoldás készítői. A másik érdekes, és a cseh gasztronómia iránt érdeklődők körében népszerű ajánlat a Gastromap Lukáše Hejlíka. Az alkalmazás segít felfedezni "a cseh és morva gasztronómia titkait", összesen több mint ezer helyet.

 

Új lehetőség az új technológiák számára

Az Amerikai Nemzeti Éttermi Szövetség 2030-ra szóló előrejelzése szerint az információs technológia teljesen áthatja majd az éttermeket. Ez lehetővé teszi majd az éttermek számára, hogy valós időben lépjenek kapcsolatba az alkalmazások, szolgáltatások és mesterséges intelligencia-asszisztensek egyre fejlődő rendszerével.

"A pandémia után a food service iparág kilátásai teljesen másképp festenek. Eljön az intelligens éttermek korszaka" - zárta gondolatait Agnieszka Malkiewicz, a FOR Solutions gasztronómiai marketingügynökség munkatársa. "A siker az éttermi ágazatban is a nagyszerű ételekről és a nagyszerű kiszolgálásról fog majd szólni. Évről évre azonban egyre újabb technológiára és nagyobb adathalmazokra lesz szükség. Ellenkező esetben az éttermek lemaradnak a vásárlóik igényei mögött" - mondta Malkiewicz asszony.