Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Teli Idenyzoldsgek Toltsd Meg Az Etlapod Szezonalis Finomsagokkal

Téli idényzöldségek: töltsd meg az étlapod szezonális finomságokkal!

Megosztva 17/01/2023

Bár a télről nem biztos, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök jutnak először eszünkbe, szerencsére több finom fajtának ilyenkor van a betakarítási ideje. Természetesen ma már a legkülönlegesebb termények is elérhetőek az év egészében, mégis több okból érdemes a szezonális zöldségeket és gyümölcsöket választanunk. Ha a természetre bízzuk a zöldségek, gyümölcsök érlelését, a napsugaraknak hála hibátlanul működik a fotoszintézis, amelynek köszönhetően olyan fontos anyagok termelődnek, mint a klorofil vagy a karotinok. Szezonon kívül csak mesterségesen, etiléngázzal érlelt társaikat vehetjük meg. A szezonális termények esetében a termelőknek kevesebb vegyszerre van szükségük a hozam eléréséhez, így a magasabb vitamintartalom mellett kevesebb káros anyagot is tartalmaznak. Biogazdálkodás is leginkább csak szezonon belül lehetséges. 

A szezonális termékeket helyi termelőtől is beszerezhetőek, ami a frissesség mellett kisebb környezeti terhelést is biztosít, ráadásul a helyi közösséget és gazdaságot is támogatjuk ezzel. Nem mellesleg minden zöldség és gyümölcs szezonban a legolcsóbb, sőt akár többszörös árkülönbségek is előfordulnak. Érdemes tehát évszakhoz illő étlapot kialakítani, amelyen az aktuálisan elérhető zöldségek dominálnak: a káposztafélék, gyökérzöldségek, a közkedvelt tételeken túl pedig érdemes néhány félig elfeledett típust is felkarolni. 

Télen a tartósabb zöldségek jellemzőek, ezek a lassan termő fajták azonban sokkal több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint gyorsan termő társaik. Tipikusan téli zöldségek a káposztafélék: kelkáposzta, karalábé, retek, karfiol, brokkoli, bimbós kel, kínai kel, bordás kel, leveles kel, repce, torma, kerti zsázsa, és az étkezési répák többsége. A káposzta az összes rokonával együtt nagyon gazdag vitaminokban, különösen C-vitaminban, de K- és B1-, valamint E-vitaminban is. A zöld levelekben sok béta-karotin van, amely antioxidáns, a légúti daganatos megbetegedések ellen védő hatása van, valamint segíti a látást is. Gazdag élelmi rostokban, az ásványi anyagok közül pedig a kalcium és a vas mennyisége jelentős. Az összes közép-európai konyha dúskál a káposztás receptekben, ezek a jellemzően testes, laktató fogások pedig különösen jól esnek a téli hidegben betérő vendégeknek.

Januárban már teremnek a korai gyökérzöldségek is. Sárgarépát, petrezselyemgyökeret, fekete retket is lehet frissen vásárolni. Ezekben a téli vitaminforrásokban közös, hogy a hidegben kisebbre nőnek, de több vitamint tárolnak, markánsabb ízt öltenek főleg csípős fagyok után. 

Télen is teremnek a hüvelyesek. A babfélék előnye, hogy magas a rosttartalmuk, miközben fehérjeforrásként is kiválóak, vegetáriánus, vegán étrendet követők hús helyett fogyaszthatják. A húsmentes étlapod felturbózásán felül számtalan olyan kreációt alkothatsz meg a klasszikus recepteken túl is, ahol domináns szerepet kaphatnak a babfélék. 

A közkedvelt téli idényzöldségek mellett érdemes néhány ritkábban használtat is elővenni. A galambbegy, más néven madársaláta vagy mezei saláta őshazája a Mediterráneum, de ma már Európa nagyobb részén terem. Készíthetünk belőle salátát vagy akár főzeléket is. Igazi kincs a póréhagyma: ez az ősi kultúrnövény szinte egész évben megterem, és nagyon magas az ásványianyag-tartalma - nagyobb figyelmet érdemelne az étlapokon!  

Különleges ízekhez jutunk a pasztinák használatával, amely nem répa, nem petrezselyemgyökér, nem zeller, bár mindre hasonlító gyökérzöldség. A petrezselyemnél édeskésebb ízű, ezért ha a petrezselymet helyettesítjük vele, kevesebbet használjunk. Ha télen is szívesen tálalnánk fel spárgát, válasszuk helyette az ilyenkor is frissen elérhető feketegyökeret. Itthon ugyan még kevésbé ismert, pedig ugyanúgy készíthetjük el, mint a spárgát - igaz, nem árt az óvatosság, a feketegyökér ugyanis hámozás és főzés közben is ragacsos levet enged.