Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Oil Hu

Mit használjunk napraforgóolaj helyett?

Megosztva 25/07/2022

A napraforgóolaj népszerűség annak ellenére egyre növekszik, hogy az elmúlt időszakban a világpiaci ára jócskán megemelkedett, jelentős részben az orosz-ukrán háború következtében - a térségből származik a világ napraforgóolaj-mennyiségének 80 százaléka. A becslések szerint Ukrajna idén minimum 40 százalékkal kevesebb napraforgóolajat termel majd, Nagy-Britanniában a chipsek és müzliszeletek gyártói már most kénytelenek voltak módosítani receptjeiket, és a napraforgóolajat finomított repceolajjal helyettesíteni. Napraforgóolajat a kenyér, a kekszek és a majonéz készítésekor is használnak, így a változtatások ezeket a termékeket is érinthetik.

Olajra azonban valamilyen formában szükségünk van, a konyhában is nehezen megkerülhető, miközben a szervezetünk számára is alapvető tápanyag a zsír, hiszen energiát ad, segíti a hormonműködést és a vitaminok felszívódását. Mivel válthatjuk ki hatékonyan a napraforgóolajat? Ennek jártunk utána. 

A növényi olajok világpiaci ára már a háború előtt is történelmi csúcson volt, most pedig az egyéb olajok - főleg a repce, a szójabab és a pálma - iránti megnövekedett kereslet még tovább emeli az árakat. A felsorolt alternatívák közül egyébként pálmaolaj a legolcsóbb, ennek azonban ismertek a rendkívül negatív környezeti hatásai, így ökológiai szempontból mégsem ez a legszerencsésebb választás. 

Az egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírok jobbak a szervezetünknek, mint a telítettek. A népszerű, világszerte előállított növényi olajak közül a repceolaj kevesebb telített zsírt tartalmaz, mint a napraforgóolaj. A szójaolaj valamivel többet, a pálmaolaj pedig lényegesen többet, így ezt is érdemes szem előtt tartani a választáskor. Sütés szempontjából míg a napraforgóolaj magasabb hőmérsékletre hevíthető, mielőtt eléri a füstpontot, más olajfélék gyakran olyan vegyületekké bomlanak, mint például az aldehidek. Ezek általában kellemetlen ízűek és szagúak, ráadásul károsak az egészségre is. Az egyszeresen telített zsírok hőstabilabbak. A repce- és az olívaolaj nagy mennyiségben tartalmaz egyszeresen telítetlen zsírokat, például olajsavat. Egyes élelmiszeripari cégek már magas olajsavtartalmú olajokat használnak a sütéshez, mert ezt a fajta olajat nem kell olyan gyakran cserélni.

Lássuk, melyik zsiradéknak milyen előnyei és hátrányai vannak! 

Kókuszolaj 

A kókuszolaj a kiegyensúlyozott, változatos étrend része lehet például a vaj és az állati eredetű zsiradékok kiváltójaként. A benne található laurinsav miatt - ami ezen kívül csak az anyatejben található meg - remek immunerősítő. Magas zsírtartalma a szervezetbe kerülve rövid időn belül energiává alakul. Jól bírja a hőkezelést, így süthetünk benne húsokat, hasábburgonyát. Szűz változatával ellentétben a szűrt kókuszolaj semleges ízű.

Állati eredetű zsiradékok

Az állati eredetű zsírokban, melyek szobahőmérsékleten kenhető, szilárd halmazállapotúak, a telített zsírsavak aránya magasabb. A szárnyasok zsiradékai, a kacsa- és libazsír ízletesek, érdemes újra felfedezni őket. Ezek kevesebb telített és több egyszeresen, többszörösen telítetlen zsírsavat tartalmaznak, mint más állati eredetű zsírok. A vaj az egyik legrégebbi, állati zsiradékból előállított élelmiszer. Nagy energiatartalmú, de könnyen emészthető és könnyen felszívódó zsiradék. Kiváló forrása a zsírban oldódó vitaminoknak.

Olívaolaj

Az olívaolaj a legszélesebb körben ajánlott olajféle. Az olajbogyó összetörését követő sajtolással nyerik. A legősibb élelmiszerek egyike. Az extraszűz olívaolaj kizárólag sajtolással készül, ez a legízletesebb és legdrágább olívaolaj-fajta. Egyszeres és többszörös telítetlenzsírsav-összetétele magas, viszont hevíteni nem tanácsos, inkább salátákra öntve fogyasszuk. Az extraszűz olívaolaj rendszeres fogyasztása védi az érrendszert a meszesedéstől, csökkenti a vér LDL-koleszterinszintjét, valamint a trombózis és más szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

Repceolaj

Szabályozza a koleszterinszintet, segíti az A-vitamin felszívódását és kitűnő antioxidáns. Nincs jellegzetes íze, így általános olajjá válhat konyhánkban a napraforgóból sajtolt helyett. Bár a repce pollenje allergiás reakciót válthat ki, a finomított repceolaj nem tartalmazhat pollent, így az nem jelent veszélyt.

Tökmagolaj

Nagyon erős és jellegzetes íze van, így szinte csak salátához, azok közül is az egyszerűbbekhez ajánlott. Intenzitása miatt nem kíván sok hozzávalót, mert önmagában is testes ízű. Jótékony hatással van a prosztatabajokra, nőknél pedig a változókor okozta problémákon segít.

Szőlőmagolaj

Szintén erős íze miatt inkább salátákhoz ajánlott, bár aki szereti, használhatja húsok sütéséhez is, hiszen a többi olajhoz képest ennek a legkisebb az égésterméke. Rendszeres fogyasztása jótékony hatással lehet a látásra.