Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Go Vegan
  • Eat Your Greens

Mi a különbség a vegetáriánus, vegán, flexitariánus étrend között?

Megosztva 15/11/2021

Miközben világszerte nő a húsfogyasztás, egyre többen döntenek úgy egészségügyi vagy etikai, vallási meggyőződésből, hogy csökkentik az állati eredetű termékek fogyasztását vagy egyenesen száműzik az életükből ezeket. Összegyűjtöttük, mit kell tudni a különböző irányzatokról és hogyan szolgálhatod ki a flexitariánus, vegetáriánus és vegán vendégeidet.

Ma már mindenki ismeri a vegetáriánus és vegán fogalmakat a szakmában, ám ennél több irányzat, alkategória létezik. A "legenyhébb" megoldás a flexitariánus étrend: a szakértők szerint ez lenne az optimális mindenki számára. Ez a fél-vega étrend csak a hangsúlyokat tolja el: a flexitariánusok sok növényi alapanyagot és kevés húst fogyasztanak. Aki flexitariánus akar lenni, az fokozatosan csökkenti a húsfogyasztását, egyre több napon hagyja ki a húst, illetve egyre kisebb adagokat választ. Már csak miattuk is érdemes több húsmentes fogással gazdagítani az étlapod: nem muszáj valakinek vegetáriánusnak vagy vegánnak lennie ahhoz, hogy egy adott étkezésnél inkább növényi alapú fogáshoz legyen kedve.

A vegetarianizmus "legenyhébb" formája a szemi-vegetarianizmus: azon emberek tartoznak ebbe a kategóriába, akik szárnyasokat, halféléket és tenger gyümölcseit fogyasztanak, de az egyéb húsokat - disznó, marha, vadhús stb. - kerülik. Vannak olyan vegetáriánusok is, akik fehér és vörös húsokat nem, de halat és tenger gyümölcseit fogyasztanak, ők a peszkatariánusok. Ennél egy fokkal szigorúbb diétát követnek az ovo-lakto vegetáriánusok, akik semmilyen húst nem fogyasztanak - a köznyelvben őket hívjuk egyszerűen vegetáriánusoknak. A lakto-vegetáriánus emberek a húsokon és halakon kívül tojást sem fogyasztanak, tejet viszont igen. Ennek fordítottja pedig az ovo-vegetáriánus, akik a tejet kerülik.

A vegánok semmiféle állati eredetű alapanyagot nem fogyasztanak, így mézet sem, sokan pedig az élet egyéb területein is kerülik az állati eredetű termékeket - nem használnak olyan kozmetikumokat, melyeket állatokon teszteltek, nem hordanak állati eredetű ruhákat, és általában is védik az állatok jogait, elítélik a kihasználásukat. Vannak, akik ennél is továbbmennek az étrendjüket illetően: a nyers vegánok és a fruitariánusok. Mindkét étkezési forma rendkívül letisztult: az első csoportba tartozók csak nyers tápanyagokat fogyasztanak, a második csoportban levők pedig gyümölcsökkel táplálkoznak.

A vegyes táplálkozásúak számára sokszor érthetetlen, hogy mindazon alapanyagok kivonásával, melyek állati eredetűek, mégis mi marad, ami fogyasztható. Erre a vegák és vegánok egyszerű válasza, hogy az életmódváltással megnyílt előttük a világ: rengeteg olyan növényi alapanyagot ismertek meg, ami a vegyes táplálkozásúak számára teljes ismeretlen, így lényegében bármilyen étel növényi alapú verzióját el tudják készíteni, sőt, számtalan új ételt is tudnak alkotni. Tökéletes példa erre a vegán street food sokszínűsége, melyben a vegán hamburgertől elkezdve vegán pizzán át a vegán hot dogig mindent megtalálunk - megéri megkóstolni őket a vegyes táplálkozásúaknak is.

Az Aviko kínálatában is számtalan olyan termék található, ami vegán vagy vegetáriánus, illetve jó alternatíva lehet a húsok helyett bárki számára. Természetesen a hasábburgonyák mindegyike illeszkedik a vega és vegán életmódba, az édesburgonyás termékek szintén, de az étvágyfalatkák közt is találhatóak olyanok, melyek nem tartalmaznak állati eredetű alapanyagokat - ilyen például a sörtésztás hagymakarika vagy a churros. A vegetáriánus és vegán vendégeknek ajánlható a zöldségburger is - ebben a zöldségek burgonyával vannak összekeverve. A zöldségburger kevésbé fűszeres, ez azonban csak még inkább elősegíti, hogy húspótlóként használhassuk a menüsorban. Ideális vega burger hozzávalójaként, de akár főzelékekhez is kínálhatjuk rántott párizsi vagy hús helyett feltétként.

Két kifejezetten vegán termék a fűszeres kukoricaburger, valamint a fűszeres kukoricafalatkák. Mindkettő remek megoldás azon éttermek számára, ahol gondot okoz a vegán, vegetáriánus menü kialakítása, hiszen a többi Aviko termékhez hasonlóan könnyen kezelhető, gyorsan elkészíthető, frissen tálalható ételekről beszélünk. Alapanyagait tekintve a két termék közt nincs különbség, eltérő formájuk és méretük miatt azonban minden igénynek megfelelnek: egyaránt lehet használni őket büfékben, street food étkezdékben vagy akár éttermekben is. Mindkét termék kukorica, ivóvíz, búzaliszt, növényi étolaj és növényi rostok felhasználásával készült, a fűszerezést pedig paprika, paradicsom, fokhagyma, petrezselyem, só és bors adja. Fontos kiemelni, hogy az elkészült étel csak akkor marad vegán, ha növényi olajban készítjük, és nem érintkezik állati eredetű összetevőkkel - például ne hús sütéséből visszamaradt olajban készítsük.