Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Restaurant Mistakes

Legnagyobb marketinghibák a pandémia után – így kerüld el őket!

Megosztva 21/08/2022

A HoReCa-ágazat szenvedte el a legtöbb kárt a világjárvány alatt, gyorsan új környezethez kellett alkalmazkodnia, amely még törékenyebbé, instabilabbá és kiszámíthatatlanabbá tette. Az új stratégiák, megoldások, és a pandémia alatt beépített legjobb gyakorlatok közül sok mára az éttermi üzemeltetés szerves részévé vált. Ugyanakkor rengeteg olyan hiba is történt, amelyek ahelyett, hogy felemelték volna a gasztronómiai üzletágat, inkább ártottak neki. Milyen lépéseket kell elkerülni, hogy a vállalkozásunk virágzó maradjon?

1. hiba: gyors áremelés az inflációra válaszul, indoklás és megfelelő kommunikáció nélkül

Alighogy elkezdett visszaszorulni a világjárvány, az infláció máris emelkedni kezdett. A fejlett gazdaságokban 2022-re 5,7 százalékos, a feltörekvő és fejlődő gazdaságokban pedig 8,7 százalékos inflációt prognosztizálnak, ami 1,8, illetve 2,8 százalékponttal magasabb a 2022 januárjában előre jelzettnél. A túlélés érdekében a vendéglősök kénytelenek árat emelni, de a vásárlók ezt biztosan nem fogják értékelni. Bár az áremelés elkerülhetetlen, jó ötlet, ha ezt tudatosan tesszük majd, hogy a vendégeket ne veszítsük el.

Hogyan lehet helyesen emelni az árakat?

●  Számítsuk ki az élelmiszer-költséget - ebből megtudható, mely ételeket lehet valamivel magasabb áron értékesíteni, és melyeket érdemes akár veszteséggel is eladni, hogy több vendéget bevonzzon

●  Vezessünk be szezonális italokat és egyedi ételkülönlegességeket - ezek remek lehetőségek a vendégek bevonzására és arra ösztönözhetik őket, hogy minden látogatáskor több pénzt költsenek. A szezonális menü alapanyagaihoz pedig kedvező áron juthatunk hozzá

●  Igazítsuk a beszerzéseket a létesítmény pontos igényeihez, így a készletgazdálkodás sokkal hatékonyabb lesz

● Kínáljunk extra ajánlatokat - ez egy egyszerű módja a nyereség növelésének, különösen akkor, ha ezek a termékek házon belül készülnek

●  Legyünk nyitottak az ügyfeleink felé - nem szükséges pontos részletekbe bocsátkozni a vendégek előtt, de ha a működésünk forog kockán, és emiatt árat kell emelni, azt érdemes kommunikálni. A nyitottságot a vendégek mindig értékelni fogják, és még további látogatókat is hozhat

2. hiba: Random emberek alkalmazása a színvonal javítására

A vendéglátóiparban tapasztalható a legalacsonyabb munkavállalói elégedettségi index. A 2021-es EIT Food Report "Irány: A jövő étterme" című jelentése kiemeli, hogy a gasztronómiai munka kimerítő és gyakran nagy nyomás nehezedik az itt dolgozókra. Pozíciótól függetlenül sok áldozatot követel (a magánélet tekintetében is), ugyanakkor nem jár társadalmi megbecsüléssel és gyakran alulfizetett is.

A világjárvány idején sok munkavállaló döntött úgy, hogy elhagyja az ágazatot, és például a világjárvány idején fellendülő logisztikára vált. A vendéglátósok nehéz választás elé kerültek: vagy felvesznek random munkaerőt vagy megváltoztatják a játékszabályokat.

Minőségbiztosítás az étteremben?

● Fontoljuk meg a nyitvatartási idő megváltoztatását, hogy csökkentse a szükséges személyzet számát - ez ösztönözni fogja a potenciális munkavállalókat vagy a csapatot, hogy maradjanak elkötelezettek

● Biztosítsunk egyenletes munkaterhelést az alkalmazottak számára - érdemes napi és óránkénti munkaerőköltség-kalkulációt végezni, nem csak heti lebontásban. Ez segít csökkenteni a munkaerőköltségeket

● Vegyük fontolóra a részleges önkiszolgálás bevezetését - például a vendégek maguk rendelnek és fizetnek, és a pincér feladata csak az elkészített étel asztalhoz szállítása. 

3. hiba: A közösségi média közösségerejének figyelmen kívül hagyása

A közösségi média mellőzése szinte biztos bukást jelent egy étterem számára, legyen szó akár egy kis családi vállalkozásról, akár egy luxusétteremről. A járvány idején a közösségi média volt az egyetlen kapcsolattartási pont a vásárlókkal, de néhány étterem már lemondott róla. Ez nagyon rossz irány! A támogató közösség, amely kapcsolatban marad egy étteremmel, annak "biztosítéka" lehet a nehéz időkre.

A legtöbben mielőtt étterembe mennek, megnézik Facebookon az étlapot vagy a nyitvatartási időt. Az Instagramon pedig minden egyes poszt bepillantást enged az étterem "belső terébe", és a vendégek ízelítőt kaphatnak az ott felszolgált különlegességekből. A közösségi média a vendégek visszajelzéseinek ideális forrása is egyben. Ezért, még ha egy vendéglős személyesen nem is használja a Facebookot vagy az Instagramot, az étterme számára óriási hiba nem jelen lenni ezeken a platformokon.

Hogyan lehet erősíteni egy étterem közösségi média közösségét?

● Alakítsunk ki kommunikációs tematikát - a közösségi médián belüli verseny az elmúlt években fokozódott, ezért az étterem céljaival harmonizáló tartalom ütemezése segít abban, hogy következetes maradjon a kommunikáció.

● Legyünk jelen egyszerre több csatornán - a Messengertől az Instagramon át az e-mailig -, tájékoztassuk a vendégeket az étteremben bekövetkező változásokról.

● Használjuk a közösségi médiát reklám célokra is - ez a forma olcsóbb, mint az analóg reklám, és több potenciális látogatót ér el.

● Használjuk ki a web erejét - szervezzünk nyereményjátékokat vagy adománygyűjtéseket. Az üzleti tevékenység "emberi" aspektusa különösen a fiatalabb generációkat vonzza, akik számára fontos a társadalmi szerepvállalás

4. hiba: A képzésről, oktatásról és fejlesztésről való lemondás

Minden évben egyre több olyan lehetőség nyílik az éttermek számára, amelyek biztosítják a költségoptimalizálást és minimalizálják a pazarlást. Egy étterem optimalizálásához azonban nem elég, ha a tulajdonos tele van ötletekkel. Sajnos sok vendéglős nem akar befektetni ismeretlen megoldásokba, pedig ezek kétségtelenül növelnék az étterem teljesítményét. Ez a természetesen a költségekben is megmutatkozik, amelyeket le lehetne így faragni. Az idő hiányában elmaradt képzések, ismeretszerzések hosszú távon negatív hatással lesz majd az étterem működőképességére. A fejlődés egyetlen lehetősége a képzés, beleértve a külföldi képzéseket, a konferenciákat és a kapcsolatépítést is. Manapság ez már sokkal egyszerűbb, hiszen ezek többsége online is elérhető.

Milyen előnyökkel jár a vendéglátásba való befektetés?

  • Az oktatás költséghatékony - minél magasabb az alkalmazottak képzettségi szintje az élelmiszer-összetevők eredetéről és az árforrásokról, annál nagyobb a tisztelet a felhasznált termékek iránt. Az élelmiszerpazarlás csökkentésére való törekvés növeli a séfek kreativitását is a menük megalkotásában.
  • A vendégek oktatása növeli az étterem imázsát is - a tájékoztatás pl. a fenntartható fogyasztásról növeli a vendégek tudatosságát, ami viszont emeli az étterembe vetett fogyasztói bizalmat

5. hiba: Nemet mondani a digitalizációra

Valamikor régen a "lehető legjobb kiszolgálás" óriási erőfeszítést igényelt az éttermi személyzet részéről. Ma már sok hétköznapi, ismétlődő feladatot gépek és számítógépek végezhetnek el, de kevés vendéglős él ezekkel a lehetőségekkel, mert lefoglalják őket a napi teendők. Kár: azok az éttermek, amelyek digitális megoldásokat vezettek be, 41%-kal több eladásról számoltak be 2020 és 2021 között.

Az online eszközök megfelelő használata ma már minden tudatos vendéglős számára elengedhetetlen. És nem pusztán az ételkiszállítási piacról vagy a közösségi médiáról van szó, amelyek nélkül a vállalkozás már nem tud fennmaradni. Olyan megoldásokról, amelyek segítségével a vendéglősök, menedzserek és séfek hatékonyabban és naprakészebben tudják kezelni a személyzetet, a készletet, a költségvetést vagy az étlapot. Vannak olyanok is, amelyek segítenek közvetlen kapcsolatot fenntartani a vendégekkel.

Hol kezdjük a digitalizációt és a robotikát a vendéglátásban?

  • Megoldások étterem tulajdonosok számára

○     Az alkalmazások, mint TouchBistro, az Orderly vagy a BlueCart for Buyers növeli a személyzet hatékonyságát, megkönnyíti az éttermi foglalást, segít a készletezés ellenőrzésében és a raktár állapotának nyomon követésében.

  • Applikációk séfek számára:

○     A Chef's Feed az ételajánlatok frissítésére szolgál, az Aviko PRO-ban a szakácsok több mint 150 ételinspirációt találnak a kiváló minőségű Aviko fagyasztott termékekből.

  • Applikációk a vendégekkel történő kapcsolattartáshoz:

○     Az olyan appok, mint TheFork segítenek az éttermi foglalásban, esemény keresésben vagy árak összehasonlításában

○     Az olyan appok, mint Finebite, LoyaltyPlant, Loyal or ProfitApp a hűségprogramokban segítenek megtalálni a kedvezményes ajánlatokat ajánlásokért cserébe

  • Digitális segítségek

○     Robotpincér - digitális megoldás a felszolgálók támogatására. Az ilyen megoldás világszerte egyre népszerűbb. (pl. Enjoy Budapest Café)

°         TipTip - egy alkalmazás a felszolgálók borravalójához, így a vendéglátósok számára is átláthatóbbá válik a borravaló elszámolása

Még válság idején is a jövőbe mutató megoldások a legjövedelmezőbbek, és nem pusztán megtakarítási szempontból. Ez nagyszerű lehetőség egyben arra, hogy az étterem imázsát erősítsük a vásárlók és a dolgozók körében, és hozzájáruljunk a természeti egyensúly fenntartásához. Összefoglalva, a hosszú távú gondolkodás az egyetlen esély a stabil üzletmenetre.

Források:

  • https://fortalks.pl/nowa-pandemiczna-gastronomia-co-sie-zmienilo-i-co-jeszcze-przed-nami-rozmowa-z-katarzyna-gruszecka-spychala/
  • https://myrest.io/blog/8-najwiekszych-bledow-marketingu-restauracji/
  • https://invette.pl/blog/jakie-kroki-marketingowe-podjac-podczas-pandemii-covid-19/
  • https://posbistro.com/blog/pl/restauracje-ktore-przetrwaja-marketing-restauracji-w-czasach-pandemii/
  • https://www.dlahandlu.pl/gastronomia/praca-w-gastronomii-czasie-pandemii-zwolnienia-z-dnia-na-dzien-brak-wyplaty-mobbing,97832.html
  • https://posbistro.com/blog/pl/rekrutacja-w-gastronomii-jak-pozyskac-nowych-pracownikow-w-dobie-pandemii/
  • https://www.eitfood.eu/media/documents/Report_Direction_Restaurant_of_the_Future.pdf
  • https://gogoguest.com/blog/6-steps-for-better-restaurant-guest-experience-gogoguest/
  • https://www.restaurantowner.com/public/When-to-Raise-Prices-and-How-to-Do-It.cfm
  • https://blog.rotacloud.com/increase-prices-cafe-restaurant/
  • https://www.muratorplus.pl/biznes/wiesci-z-rynku/inflacja-w-polsce-maj-2022-co-zdrozalo-najbardziej-wzrost-cen-aa-Ay2j-231i-yZwz.html
  • https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rzad-chce-podniesc-place-minimalna-W-lipcu-2023-roku-ma-wyniesc-3450-zl-brutto-8352691.html
  • https://www.eatandrepeat.agency/post/social-media-strategy-for-food-businesses
  • https://reliefweb.int/report/world/world-economic-outlook-april-2022-war-sets-back-global-recovery-enarruzh