Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Hogyan Nepszerusitsd Ettermed Cselekedj Okosan Es Kreativan

Hogyan népszerűsítsd éttermed: cselekedj okosan és kreatívan!

Megosztva 02/01/2023

Egy étteremben átélt pozitív tapasztalat arra készteti a vendégeket, hogy visszatérjenek és ajánlják a helyet barátaiknak. A szájról-szájra terjedő marketing azonban önmagában nem elegendő egy étterem sikeres népszerűsítéséhez. A vendéglátóhelynek szisztematikusan meg kell teremtenie saját márkaismertségét, és hűséges vendégkört kell magának felépítenie. A MyRest portál szerint a vendégekkel való hosszú távú kapcsolatépítés 70%-kal olcsóbb, mint az új vendégek megszerzése. Nézzük meg, hogy mi és hogy segíthet a hatékony reklámozásban!

Célközönség kialakítása: hogyan kezdjük?

A pozícionálás egy olyan fogalom, amelyet Al Ries és Jack Trout vezetett be az 1980-as évek elején. Ha meg akarod határozni, hogy a vendégeknek hogyan kellene látniuk a helyedet (egy céges ebéd, egy romantikus vacsora vagy egy családi vacsora kapcsán), először is létre kell hoznod egy "tökéletes vendég" személyiséget. Ezek a kérdések segítenek ebben:

  • Kik a vendégeid?
  • Hány évesek?
  • Hol élnek?
  • Átlagban mennyit tudnak költeni az éttermedben?
  • Milyen értékekkel azonosulnak?
  • Mit szeretnek a legjobban enni és hogyan tálalva?
  • Hogyan szeretik eltölteni a szabadidejüket?
  • Mire használják az internetet?

Válaszolj a fenti kérdésekre azon vendégeid fejével, akik már az étteremedbe járnak. Ez segíteni fog abban, hogy következetes vizuális identitást alakíts ki éttermedről és megfelelően kezdj hozzá a márkaépítéshez, elkerülve a pazarlást egy nem jól tervezett marketingkampányra.

Ha még csak most kezded a vendéglátást és inspirációra van szükséged, nézd meg közelebbről azokat a szomszédos éttermeket, amelyek lenyűgöznek, főleg amelyek hasonló ízvilágúak a tiédhez. Próbáld meg kielemezni, hogy náluk milyen marketingtevékenységek működnek és derítsd ki, hogy milyen eszközöket használnak sikereik eléréséhez. Természetesen nem az a lényeg, hogy vakon lemásold a tevékenységeiket, hanem az, hogy megnézd, mi működik ennél a célcsoportnál és mi nem. Vizsgáld meg a piacot, és tanulj mások tapasztalataiból.

Éttermi identitás: hagyj nyomot!

A következetesség kulcsfontosságú a márkaismertség kialakításakor. Meg kell próbálnod vendégeidet egy olyan kerek világba kalauzolni, amelyben minden elem tökéletesen passzol egymáshoz - a logo, a weboldal, a belsőépítészet, a személyzet egyenruhája, az étlap és a grafikai design stílusa is egyszerre. Nem csak arról van szó, hogy tematikus, irodalmi vagy filmes ihletésű belső teret hozzunk létre, hanem hogy az érzés, amit a környezet és az étel hamóniája ad, maradandó és igazán különleges élményt nyújtson.

A Fülöp-szigeteki Tokyo Café például nyugati konyhát szolgál fel, de a felkelő nap országa előtt megemelve kalapját. Ennek megfelelően a belső tér falai pasztellszínűek, fa és nyersanyagból készült berendezési tárgyakkal, az étlap betűtípusa pedig a japán ábécére utal. A tulajdonos így azt az érzést kelti a vendégekben, hogy nem csak egy ételt vásárolnak, hanem életérzést is és ez nagyban megkönnyíti, hogy az étterem bevésődjön a fejekbe.

Legyen hatékony az online jelenléted!

Egy átfogó online márkaismertség kialakítása ma már elengedhetetlen, ha valaki fenn akarja tartani vállalkozását. Ellenőrizd, hogy a következő csatornák megfelelően és következetesen vannak e kezelve és növelik-e márkád ismertségét:

Honlap

A kutatások szerint a vendégek közel 60%-a nézi meg annak az étteremnek a weboldalát, ahova készül. Egy étterem weboldala virtuális ajánlásként működik vendége számára, ezért napjainkban igen fontos, hogy ne csak vonzó fotókat és érdekes leírásokat tartalmazzon. Győződj meg róla, hogy a felület reszponzív, azaz mobileszközön is ugyanolyan jól működik, mint asztali számítógépen. Nem szabad megfeledkezni az asztalfoglalás menüpont könnyű eléréséről és a gyors ételrendelés lehetőségéről sem. Győződj meg róla, hogy weblapod integrálható e a legnépszerűbb, jól ismert ételrendelő felületekre, mint a Food Panda, a Volt és a Bolt Food.

Közösségi média

Egy étterem közösségi médiacsatornáinak működtetése már régen túlmutat az étvágygerjesztő ételek és ebédmenük fotóinak posztolásán. A közösségi media felületei által úgy fokozhatjuk az érdeklődést, ha pl a kulisszák mögötti, ételekkel kapcsolatos történetekkel és éttermi hangulattal, életérzéssel bűvöljük el a látogatókat. A rövidfilmek (ún. rollok) tökéletesen alkalmasak erre a célra, ezért ne habozz posztolni őket. Manapság ezek minden étterem kommunikációjában kulcsfontosságúak. Könnyedén elérik a legjobb nézettségi eredményeket ugyanis hitelesen tükrözik a valóságot. (Mit szólsz egy storyhoz kedvenc séfed jellegzetes ételének elkészítéséről? Vagy egy röpke kis videóhoz a személyzetről, vagy az étterem hangulatáról)? A videókat közzéteheted a YouTube-on, a TikTok-on, az Instagramon, és a Facebook- vagy akár LinkedIn-en hirdetésként is.

Elérés az éttermeket listázó és értékelő felületeken

A vendégek számára könnyebb lesz elérni ajánlatod és megtalálni magát az éttermet, ha létrehozod saját profilod a Google, a TripAdvisor és más hasonló felületeken, melyeket a potenciális vendégek (és influencerek!) használnak. Levonhatod a következtetéseket minden hozzászólásból, beleértve a negatív észrevételeket is. Ha ezek helyén vannak kezelve, szimpátiát és bizalmat fog kelteni a vendégek körében, látva, hogy számít a véleményük, ezzel akár új vendégek szívét is elnyerve.

Hírlevél és kedvezmény: a tökéletes páros

A hűségprogram hosszú évek alatt igazolta, hogy éttermi marketingeszközként is megállja a helyét. Először is arra ösztönzi a vendégeket, hogy gyakrabban látogassák a helyet, legyen szó személyes vagy akár online rendelésről. Másodszor, megkülönbözteti a versenytársaktól és lehetőséget nyújt arra, hogy az étterem folyamatosan fókuszban legyen, megtartva a meglévőket és új vendégeket szerezve. (próbáld ki a "hívd meg barátaid, és adunk neked..." formulát). A Paytronics és a Pymnts portál által végzett kutatás szerint a vendégek mintegy 69%-a azért tért vissza egy étterembe a járvány után, mert a hűségprogramok ösztönözték őket.

Az online világban az egyik legjobban működő marketingeszközt - a hűségprogramot, hírlevéllel érdemes erősíteni. Nagyszerűen működik, hiszen egyszerre személyre szabott és egyben tömeges kiküldésre ad lehetőséget. Küldj havonta e-maileket a törzsvendégeidnek saját adatbázisodból, vagy szerezz be egy listát partnereidtől (ügyelve a GDPR-ra!). Fontos, hogy időben értesítsd őket az eseményekről, kedvezményekről, akciókról és egyéb éttermi újdonságaidról. Ösztönözd őket, hogy kóstolják meg a szezonális menüdet, kínálj nekik ajándék desszertet születésnapokon, és tájékoztasd őket azokról a társadalmi kezdeményezésekről, amelyekben részt veszel. Ne feledd, hogy az e-mail marketing működik, amíg nem túl gyakori és valódi értéket hordoz, ellenkező esetben azonban spamnek is érezhetik.

Kerülj rivaldafénybe, rendhagyó eseményeiddel!

Hogy elkápráztasd és felhívd vendégeid figyelmét éttermedre, szervezz számukra érdekes programokat. Mit szólnál egy családi főzőműhelyhez vagy brunch-hoz? Hasonlókat nagy sikerrel szervez évek óta a varsói Belvedere, vagy a Mariott Hotel is. Remek ötlet lehet egy közös főzés az étterem séfjével, igaz? A krakkói Radisson Blue Hotel rendszeresen tart japán kulináris bemutatókat - teppanyakit -, egy varsói Intercontinental Hotel pedig forgalma növelése érekében gyakran vendégül látja a kulináris sztár, Karol Okrasa híres, gasztro szakembert. A hamburgi The Table - nyílt konyhát szervez, ahol minden étel a vendégek előtt készül el, ez egy állandó show náluk, melyet hatalmas érdeklődés övez.

Ha lehetőség adódik rá, érdemes részt venni olyan különleges eseményeken, kulináris előadásokon melyek nemcsak a vendégeket, hanem az iparági médiát is vonzzák. Jó ötlet a neves séfekkel való együttműködés (különösen a nemzetközi!), mint például a rangos nemzetközi verseny, a Bocuse d'Or vacsorasorozata. A lengyelországi 2022-es turné során, amelyen 14 séf vett részt, 300 vendég kóstolta meg a versenymenüt, és a közösségi média elérte az egymilliós nézettséget.

Egy másik érdekesség a gasztronómiai projektek, mint például az amszterdami Steinbeisser étterem kezdeményezése. A Steinbeisser Experimental Gastronomy égisze alatt 2022 szeptemberében az egyik rendezvényen részt vett a Netflix Chef's Table című műsorából ismert zen buddhista apáca, Jeong Kwan. Különleges organikus, vegán templomi menüt állított össze olyan művészekkel együttműködve, akik egyedi asztali eszközöket készítettek: tengeri fű vázákat, szélfúvott tölgy tálakat, kézzel készített poharakat, valamint faragott evőeszközöket.

Tegyünk valamit a jó ügyért!

Az étterem társadalmi felelősségvállalása nem korlátozódik le a rászorulóknak szánt ételek kiosztására. A két Michelin-csillagos Adam Simmonds például két évig (2020-2022) a londoni Soup Kitchennel dolgozott együtt a Home Kitchen, pop-up étterem kifejlesztésén, ahol kizárólag hajléktalanok dolgoztak. A vietnami Hoi An városában a Seedlings Cafe nevű vállalkozás autentikus vietnami konyhát kínál vendégei számára, miközben szegényebb családokból származó fiatalokat képez ki a szakmában.

A célközönség számára fontos kezdeményezések támogatása empatikus módja annak, hogy elérje a célcsoportot és növelje az étterem ismertségét.  A varsói street food és pop-up piac, a Nocny Market például idén versenyt szervezett kiállítói számára. Az esemény során adományokat gyűjtöttek egy varsói állatmenhely támogatására. Ebből nemcsak a varsói gasztronómia legismertebb képviselőiből álló zsűri által odaítélt címekkel büszkélkedő éttermek profitáltak, hanem a varsói kóbor állatok is.

Éttermi promóció: egy okos vendéglátós teendői

1 .Határozd meg, hogy ki a kívánt célcsoportod (és ki biztosan nem), hogy elkerülhesd a felesleges és túl szélesre szabott promóciót.

2. Tégy extra erőfeszítéseket, hogy jól kommunikálj a közösségi médián keresztül. Fontos, hogy a posztjaid vonzóak, rendszeres, relevánsak és valóban szórakoztatóak legyenek, ne csak informatívak. Csak így épühetsz be jól a köztudatba.

3. Gondoskodj a profi, online jelenlétről, a működő weboldaltól kezdve a friss tartalmakon át, más portálokon való megjelenésig. Fontos az is, hogy figyelemmel kísérd a hozzászólásokat, és válaszolj rájuk (mindig kedvesen!). 

4. Kedvezményekkel, szezonális ajánlatokkal és különleges eseményekkel ösztönözd a vendégeket a visszatérésre - ez az éttermi marketing ABC-je.

5. Indíts saját hírlevelet, hogy azon keresztül tarthatsd a kapcsolatot a legelkötelezettebb vendégeiddel. Adatbázis építésénél ne feledkezz meg a GDPR-ról!

6. Lógj ki a sorból, adj maradandó élményeket! Szervezz saját rendezvényeket, vagy vegyél részt olyanokon, amelyek lehetővé teszik, hogy élőben mutatkozz be a vendégek előtt, ezzel juthatsz el a szívükhöz.

7. Az empatikus kommunikáció része, hogy társadalmilag felelős vállalkozásként légy jelen, ne csak a válságos időkben, hanem a mindennapokban is.

 

Források:

https://matadornetwork.com/read/amazing-sustainable-restaurants/

https://www.finedininglovers.com/article/restaurants-against-climate-change

https://ibrandstudio.com/inspiration/brand-identity-design-examples-restaurant

https://pos.toasttab.com/blog/on-the-line/restaurant-ideas

https://www.bigissue.com/news/housing/adam-simmonds-michelin-star-chef-restaurant-homeless-people/

https://ouichef.pl/artykuly/260354,owca-showroom-food-najlepszym-tegorocznym-wystawca-na-nocnym-markecie-w-warszawie

https://www.stocktaking.ie/9-steps-to-increase-awareness-of-your-bar/

https://smallbusiness.chron.com/ways-build-restaurant-brand-awareness-38454.html

https://www.finedininglovers.com/article/tiktok-star-joel-haas-im-just-kid-candy-store-and-candy-great

https://www.finedininglovers.com/event/8-christmas-markets-europe-best-festive-food

https://ouichef.pl/artykuly/260499,christophe-bacquie-emmanuel-renaut-i-tomasz-lagowski-na-jesiennej-edycji-grand-dinners

https://www.restaurantdive.com/news/report-47-of-diners-use-at-least-one-loyalty-program/602404/

https://steinbeisser.org/2022/09/26/jeongkwan/?fbclid=IwAR3lUgikYXggVSVpF2Z20QRPSJWDMUOKmN_SyR-eO5V7FRsDXZ4LSNl-EwY