Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Friends

A nyitás után a Z-generáció özönli el az éttermeket – ismerd meg őket!

Megosztva 19/04/2021

Ebben a cikkben a Z-generációhoz kötődő trendeket mutatjuk be, így segítve a vendéglátóipari vállalkozásod, hogy a legfiatalabbak igényeit is kiszolgálhasd. A Z-generációt digitális bennszülötteknek is szokták nevezni: ők már online nőttek fel, ez pedig mások mellett azt is befolyásolja, hogy hogyan élnek és miket esznek. Generációkat összehasonlítani nem könnyű, hiszen ahogy idősödünk, folyamatosan változunk, de összegyűjtöttünk néhány kulcsfontosságú szokást, amely az elmúlt években elterjedt a fiatal fogyasztók körében. Kik tartoznak a Z-generációhoz? Durván az 1997 és 2012 között születettek, tehát az Y-generációt (1981-1996) követő nemzedék, akik most 8 és 24 év között vannak.

TikTok trendek

 1 Tiktok

Általánosságban a napi online töltött idő generációról generációra nő. A fiatalabbak azt sem titkolják, hogy a vásárlásaikat és a viselkedésüket befolyásolja, amit online látnak, legyen szó a közösségi médiáról vagy más forrásokról. A Z-generáció nagyobb tartalomgyártónak is számít: nem csak nézik az online tartalmakat, hanem megosztásra, kommunikációra is használják a felületeket.

A TikTok növekedése az elmúlt években nagyon látványos volt, ez pedig az ételek világában is nyomot hagyott, hiszen receptekből is rendszeresen virális tartalmak lesznek. Mivel a platform elsősorban rövid videókra és hangalámondásra épül (képek és szövegek helyett), ez bizonyos típusú ételeknek kedvez, amelyek izgalmasan vagy viccesen néznek ki filmen - lásd például a habos kávé, a tortilla wrap hack és a feta pasta diadalát.

Közös elem az összes népszerű ételes videóban, hogy egy olyan egyszerű eseményt mutat be, amit jó nézni - például kevergetést, hajtogatást, szórást vagy öntést. Ha szeretnél egy új fogást online népszerűsíteni, érdemes olyan tartalmat készítened hozzá (vagy influencereket megkérned rá), amelyben ilyen mozdulatok láthatóak.

 

Növényi erő

 

2 Plant Based

Az Y-generációtól kezdve a fiatalok körében a növényi alapú fogások egyre népszerűbbek, legyen szó otthoni vagy éttermi étkezésről. A pandémia tovább erősítette az igényt az egészségesebb és környezettudatosabb, fenntarthatóbb ételek iránt, az állati eredetű élelmiszerek kerülése pedig mindkét cél érdekében kulcsfontosságú. A flexitariánus étrend (amelyben egy-egy alkalommal húsmentesen étkeznek) várhatóan egyre népszerűbb lesz a következő években.

Az éttermek és étkezdék számára a kulcsmomentum, hogy a fiatalok nem úgy gondolják, hogy a vegán fogások csak a vegánoknak valók, hanem szívesen látják a növényi alapú választékot az étlap minden pontján. Olyan fogások bevezetése, amelyek a tejtermékek és a hús helyett alternatívákat használnak, illetve hús helyett zöldségalapúak várhatóan létfontosságúak lesznek a jövőben.

 

Tápláló megoldások

 

3 Wholesome

Miközben az adatok alapján a Z-generáció nem étkezik sokkal egészségesebben, mint az idősebbek, ez valószínűleg amiatt van, mert a korukból adódóan többet nassolnak és az egészségük miatt is kevésbé aggódnak. Az elhízás mértéke állandóságot mutat, miközben a "chipsadó" és más intézkedések igyekeznek visszaszorítani az egészségtelen ételek fogyasztását.

Az American Egg Board felmérése szerint a Z-generáció nagy része elvárja, hogy az ételek friss összetevőkből álljanak, és akár többet is hajlandó fizetni az egészségesebbnek vélt megoldásokért. A clean eating hulláma összefügg a már említett kevesebb hús iránti igénnyel, ezért a foodservice képviselői számára egyre fontosabb lesz, hogy egészségesebb opciókat is kínáljanak a vendégeknek, akik így "bűntudat" és kompromisszumok megkötése nélkül étkezhetnek.

 

Az éttermek szerelmesei

 

4 Eating Out

Egy másik felmérés szerint az összes korcsoport közül a Z-generáció étkezik a legszívesebben házon kívül. A karantén látványosan megnövelte az igényt a fiatalok körében, hogy vendéglátóhelyeken tartsanak társasági eseményeket, amint lehetséges. A fiatalabbakat kevésbé veszélyezteti a koronavírus-járvány is, ezért valószínűleg az Y- és a Z-generáció tér vissza először az éttermekbe és bárokba az újranyitáskor.

Hogy kihasználja ezt a várható hullámot, a vendéglátóiparnak ki kell emelnie a kínálata társasági jellegét különböző promóciókon keresztül. Fontold meg csoportoknak szánt menük hirdetését vagy olyan események szervezését (a hozzá illő ételekkel egybekötve), amikre az elmúlt 12 hónapban nem volt lehetőség.

 

Ha az ételek mesélni tudnának!

 

5 Story

A közösségi média további hatása, hogy az embereket érdekelni kezdték a receptek és fogások mögötti történetek. Az ételes posztok között görgetve feltűnő, hogy a képeket gyakran sztorik kísérik az inspirációról vagy arról, hogy mit jelent ez az elkészítője számára. Bár arra egyelőre nincs bizonyíték, hogy a Z-generációt kiemelten érdekelnék az ilyen tételek, a trend egyértelműen jelen van.

A módszer hatásos lehet, ha új fogásokat mutatsz be a közösségi médiában, de az étlapod bármelyik elemét kiemelheted így. Ha az egyik fogásod a nagymamád titkos receptjén alapul, ne titkold el ezt a vendégeid elől!

 

A snack-ek forradalma

 

6 Snacking

Egy másik trend, amit nehéz elválasztani a szóban forgó életszakasztól, a nassolás, ami gyakoribbnak tűnik a Z-generáció tagjainál, mint a korábbi generációknál. Ez betudható annak is, hogy ez a korosztály többet van mozgásban az életkorából fakadóan, de arra is vannak bizonyítékok, hogy a snack-ek piaca általánosságban nő, ahogy az étkezések közötti elviteles megoldások, illetve az előre csomagolt ételek fogyasztása reggelire vagy desszertként is népszerűbb.

Fontold meg, hogy apró, snack-es elemekkel és desszertekkel bővítsd a kínálatod kiszállításra és elvitelre is - vagy ha már kínálsz ilyesmit, hirdesd a lehetőséget minél inkább!

 

Multikulturalitás

 

7 Multicultural

Kulturálisan egyre változatosabb társadalomban élünk, a fiatalok számára egyre természetesebb a nemzetköziség - már el is várják ezt. A kultúrák egyre inkább összekeverednek, ez pedig az ételeken is nyomot hagy: rengeteg étterem és étkezde válik sikeressé különböző konyhák vegyítésének köszönhetően.

A világ globalizáltabbá válik, ezért egyre nehezebb meglepni a vendégeket egy "egyszerű" kínai vagy mexikói kínálattal. Gondolkozz el rajta, hogy hogyan kombinálhatod a különböző hagyományokat - mélyedj el a fúziós konyhában (mit szólnál a koreai tacóhoz?) vagy ásd bele magad a lehető legalaposabban a helyi hagyományokba, például egy adott kis tájegység konyhájába!

 

Kevesebb alkohol

 

8 Alcohol

Sok tanulmány azt mutatja, hogy a fiatalabbak kevesebbet isznak, mint a korábbi generációk. Ennek több lehetséges oka lehet a kisebb csoportnyomástól kezdve az online imidzs miatti aggodalmon át az egészségtudatosságig. Azonban arra is akadnak bizonyítékok, hogy megnőtt az érdeklődés a prémium alkoholok iránt, például a koktélok egyre népszerűbbek az utóbbi években.

Ha a következő promóciódban a Z-generációt céloznád meg, érdemes arra fókuszálnod, hogy milyen széles az alkoholos kínálatod, és ezen belül milyen kézműves termékeid vannak (kisüzemi tömények és kézműves sörök), de természetesen ne felejtsd el jelezni, hogy alkoholmentes opciókat is választhatnak.

 

Spórolni, ha lehet

 

9 Spend

Sok fiatal nagyon pesszimista a jövőbeli megélhetésével kapcsolatban, ez pedig egy óvatosabb hozzáállást vált ki a bevételeik elköltésével kapcsolatban. Van rá bizonyíték, hogy a Z-generáció igyekszik többet félretenni, az pedig magától értetődő, hogy a fiatalabbaknak általánosságban kevesebb pénzük van, amit éttermi étkezésre fordíthatnak, mint az idősebbeknek.

Ha szeretnél megfelelni a fiatalabb vendégeid igényeinek, vezess be kedvezményeket a diákoknak, vagy tervezz hűségkártya-jellegű akciókat, amelynek keretében anélkül nyerhetsz magadnak állandó fogyasztókat, hogy jelentősen csökkentened kellene az áraidat.

 

Társadalmi felelősségvállalás

 

10 Environment

Minden korosztályban nő azoknak az aránya, akiket foglalkoztat a környezet és az arra tett hatásunk. A fiatalabbak körében ez még látványosabb: ők nagyon komolyan veszik ezt a szempontot, amikor arról döntenek, hogy melyik vállalkozást vagy márkát támogatják.

A vendéglátóipar számára fontosabb, mint valaha, hogy felelősségtudatos termékeket használjanak, amelyek mind környezetileg fenntarthatóak, mind a fair trade szabályainak megfelelnek az előállítók irányában. A helyes döntések meghozatalával és hirdetésével egyszerre szerezhetsz új barátokat és új vendégeket.