Hírek, újdonságok az Aviko Food Service világából

  • Menu 1

A 2020-as menü már a múlté. Lássuk, miket érdemes kínálnod a koronavírus utáni világban!

Megosztva 14/07/2021

Felejtsd el a bonyolult étlapokat, válaszd az egyszerűséget és a csúcstechnológiát! Nincs több kacifántos kifejezés. Manapság egy fogás leírása legyen világos, könnyen áttekinthető, egyértelmű üzenettel. A több mint egy évig tartó járványhelyzet után a vendégek hozzászoktak a gyors és egyszerű online rendelésekhez. Ha végre kilépnek a négy fal közül a régi normalitást keresve, az ételrendelést szeretnék a lehető leggyorsabban letudni, hogy több idejük maradjon a baráti beszélgetésekre.

Aaron Allen, az iparág egyik legelismertebb szakértője a sallangmentes étlapokra esküszik. A blogján azt ajánlja, hogy az étlapon könnyen kiejthető nevű fogások szerepeljenek, hogy megkönnyítsük a rendelést. Arra is kitér, hogy érdemes ellenőrizni, a covid utáni étlap fogásai hogyan viselkednek elvitel és kiszállítás esetén. A javaslatait a National Restaurant Association jelentése is alátámasztja, amely 6000 éttermes és 1000 vendég tapasztalatait összegezte: manapság az egyszerű és világos étlapok uralják a gasztronómiát.

Komfort ételek, szezonalitás, hagyomány

A realsimple.com interjújában Marc Marrone Las Vegas-i séf azt mondta, hogy a komplikált, terjengős étlapok az elmúlt egy évben leegyszerűsödtek, immár az ő étterme is szezonális napi menüket kínál. Ez a globális trend abból adódik, hogy le kellett követni az árváltozásokat és az aktuálisan elérhető összetevőket.

Elizabeth Blau, egy másik Las Vegas-e étteremtulajdonos ugyanígy gondolkodik: "Ahelyett, hogy egy izgalmas új összetevővel kísérleteznénk, 2021-ben a szakácsok az egyensúly visszaszerzésére fókuszálnak. Most a legfontosabb, hogy az emberek újra időt tölthessenek egymással és biztonságban érezzék magukat". "Ahelyett, hogy a saját életünket bonyolítanánk új szuperösszetevők felkutatásával, az éttermek az eseményjellegre koncentrálnak, biztosítva, hogy a vendégek jól érezzék magukat. A szívélyes vendéglátás, a kényelem és jó hangulat a rendkívüli idők után esszenciális igénnyé vált."

Egy másik fontos változás a komfort ételek (comfort food) irányába történt: ezek azok a hagyományos ételek, amelyek automatikusan nosztalgiát, kellemes emlékeket ébresztenek a fogyasztókban. Ezek visszahozása az étlapra közvetlenül összefügg a több hónapnyi bizonytalansággal és elszigeteltséggel. A világ a feje tetejére állt, ezért az otthon ízeit keressük.

A realsimple.com interjújában Anthony Sobotik, egy texasi fagylaltozó tulajdonosa azt mondta: "Az emberek olyasmikre vágynak, amik a lezárások előtti világra emlékeztetik őket. Látjuk, milyen ízeket keresnek a vendégeink: egy imádott desszertet vaníliával és piros ételfestékkel, amit hagyományosan Halloween és hálaadás idején fogyasztanak az Egyesült Államokban és Kanadában, vagy a gyermekkor ízeit idéző Hazel's Pumpkin Pie-t.

Facebook menü nélkül nincs élet

Social Media

Minden vendéglátós, aki túlélte a járványt tudja, hogy kötelező posztolni a menüt a közösségi médiában. Nagyrészt a közösségi médiának köszönhető, hogy a vendéglátásnak sikerült fenntartania a törzsközönsége figyelmét és akár új vendégeket szereznie.

Egy új fogás bemutatása a Facebookon és az Instagramon kezdődik. Népszerűek a "kulisszák mögötti" fotók egy étel elkészítéséről, az inspiráció bemutatásáról. Fontos, hogy a posztokhoz egyedi hashtag-eket használjunk. A közösségi média akciók és kedvezmények hirdetéséhez is nagyszerű.

Az étlap posztolásánál a legfontosabb, hogy könnyen olvasható betűtípussal és betűmérettel készüljön. A neveken túl tartalmazzon olyan alapinformációkat, mint az összetevők, árak, allergének, hogy vegetáriánus-e vagy akár a kalóriák számát.

QR kód és digitális menü pincér helyett

Qr Menu

A francia iparági portál, a neorestauration.com szerint a franciák 73 százalékának megváltoztatta az étkezési szokásait a világjárvány. A francia séfek már az új elvárásokhoz igazították az étlapjukat, egyértelműen a digitalizáció irányába mozdulva. Ez természetesen csökkenti az emberek közti kontaktust, akik közelségre vágynak, de nem az egészségük kockáztatása árán.

A TheFork felmérése során 1140 vendéget és 791 éttermet kérdeztek meg Franciaországban. A felmérés szerint a digitalizáció az egyik legerősebb trend a gasztronómiában 2021-ben. A megkérdezett vendéglátósok 64 százaléka szerint a digitalizáció segített nekik a válság alatt, 87 százalék pedig azt mondta, hogy a válság után is folytatja az innovatív megoldások használatát. Az online menü a vendéglátósok 46 százaléka számára hozott látványos változást. Az online foglalási és fizetési lehetőségeket leszámítva a vendéglátósok szerint az online menü a leghatékonyabb módja a vendégek megszólításának a járvány után.

Franciaországban a vendéglátósok igényeire válasz is érkezett, például egy helyi éttermi app kifejlesztésével. Az applikációban lehetőség van a menü böngészésére, rendelésre és fizetésre is az étterem asztalán található QR kód beszkennelésével. Így nincs szükség kapcsolatba lépni a pincérekkel a rendelés és a fizetés során sem.

A National Restaurant Association felmérése szerint a digitális menü a casual éttermek 54%-ában, a fine dining éttermek 50%-ában és a családi éttermek 48%-ában elérhető az Egyesült Államokban. Itt is sok étteremláncnál használnak a franciához hasonló rendszereket, amelyeken keresztül a menüt böngészni, rendelni és fizetni lehet. A klasszikus éttermi élményről pedig az étterem belső tere és hangulata gondoskodik.

A digitális étlapnak van egy további előnye is: a papírváltozattal ellentétben ezt könnyű frissíteni. Ez nagyon hasznos lehet, ha szezonális vagy napi ajánlatokról beszélünk, összhangban a hulladékmentes szemlélettel. Amikor az éttermek nem engedhetik meg maguknak a pazarlást, a séf eldöntheti, hogy mit készít a rendelkezésére álló anyagokból, és eszerint tervezi meg a másnapi menüt.

A növények utolérik a húst

Roam In Color Prkdjzwnuvy Unsplash

Az újranyitó éttermek körében egy másik újdonság a hús visszaszorítása. Ennek két oka lehet: a hús ára a világjárvány alatt hatalmasat nőtt, illetve egészség- és környezettudatosabbak lettünk. Nem mindenki áll még készen a teljesen növényi alapú étrendre, de a flexitariánus étrend népszerűsége (amely során csak időnként eszünk egy kis minőségi húst) a vegetarianizmuséval egyformán nő.

Az International Food Information Council tanulmánya szerint a fogyasztók 28 százaléka több növényi alapú fehérjét fogyasztott a járvány alatt világszerte.

Franciaországban a húsfogyasztás már az egymást követő második évben csökken. A TheFork tanulmánya szerint, amely az új alapanyagok népszerűségét vizsgálta több csicseriborsó és más, az állati fehérjéket helyettesítő alternatíva jelent meg a francia étlapokon. Az egészséges étkezés népszerűsödésével összefüggésben számíthatunk az egyszerű szénhidrátok leváltására, a koktélok és az alkoholmentes italok (például a citromos italok vagy a kombucha) felfutására, az organikus fogások elterjedésére is.

Hasonló jelenséget figyelhetünk meg Lengyelországban. Hosszú évek óta Varsó számít a legtrendibb vegán és vegetáriánus városnak, a trend pedig a járvány alatt tovább nőtt. Gaweł Czajka étteremtulajdonos szerint "korábban az ételeim 80%-a tartalmazott húst, mert erre vágytak a vendégek. Ma már kiindulási alapként vegetáriánus fogásokat készítek, és ezekhez lehet extraként húst vagy halat kérni. Nem mondok le a hamburgerekről és a friss halról, de a "vega" trend egyértelműen növekszik".

A vegetáriánus konyha mellett a járvány utáni kínálatban több az egészséges étel és ital is. Egy szakértő szerint "2021-ben arra számítunk, hogy a fogyasztók keresni fogják a kézműves, tápanyagdús fogásokat. Már 2020 végén is megfigyelhető volt, hogy 23%-kal megnőtt az immunizáló ételek és italok iránti kereslet az előző évhez viszonyítva, a vitaminokban és probiotikumokban gazdag ételek és italok pedig 7%-kal voltak népszerűbbek".

Quickorder

Öt tipp, hogyan fejleszd az étlapod a járványhelyzet után

  1. Legyen egyszerű! Felejtsd el a díszes körmondatokat az étlapon! Az egyenes és hatékony kommunikációra építs!
  2. Tarts komfort ételeket! A hagyományos, a gyerekkorra és a családi házra emlékeztető ízek, a regionális termékek a nyerők.
  3. Legyen rövid és szezonális étlapod! Alkalmazkodnod kell az árak alakulásához és a termékek elérhetőségéhez a járvány különböző hullámai közepette.
  4. A járvány alatt fontosabbá vált az egészséges étkezés és a húsmentesség. Legyenek vegán és vegetáriánus fogások, alkoholmentes italok az étlapodon!
  5. A digitális étlap kötelező. Fontold meg az éttermi rendelési rendszered fejlesztését is, hogy csökkentsd a vendég és a személyzet közötti kontaktust! Biztosítsd, hogy a kínálatod elérhető és könnyen olvasható legyen a Facebookon, illetve jól mutasson az Instagramon!