blog-legyen-beszedes-az-etlapod

Legyen beszédes az étlapod! Mitől lesz igazán különleges egy étterem étlapja?

Számos étterem az étlapot kizárólag a választható ételek felsorolására használja. Eközben egy látványos és részletgazdag étlap az éttermi marketing legfontosabb része.

Gondosan megtervezett éttermed étlapja? Ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy csupán egy árlistakénr, vagy egy alaposan átgondolt marketingeszközként van használva. Ha egy étlap lenyűgözi a vendégeit, könnyebben választanak az ajánlatok közül.

Aaron Allen, a vendéglátóipar egyik legelismertebb szakértője rámutat arra, hogy minden apró részlet számít, a színektől az árak elhelyezéséig. Egy tudatosan megtervezett étlap az étterem legjobb reklámja, ami segít eladni a legjövedelmezőbb ételeket.

Az alábbiakban olyan népszerű éttermi bloggerek, mint Aaron Allen vagy Chante Venter tippjeit gyűjtöttük össze, melyek biztosan segítenek majd a tökéletes étlapod elkészítésében. Mutatunk néhány megoldást az étlapod felfrissítésére:

A minőség kézzel fogható

A márkádról alkotott képet nemcsak a weboldaladon vagy a közösségi média csatornáidon keresztül közvetítheted, hanem akár az anyagon keresztül is, amelyből az étlap készül. A fólizott étlap időtálló, de nem valami designos megoldás. A nívósabb éttermek bőrt és minőségi alapanyagokat használnak, hogy az étlapjukkal is a minőséget közvetítsék.  

A könyv alakú étlap már a múltté, divatba jöttek a kreatívabb megoldások. A kártya szerű étlap, borok és egyéb cocktailok bemutatására is ideális. A színvonalasabb éttermekben, rövid leírással, életérzéssel segítik a vendégeket a döntésben. Minél pontosabban van körülírva egy adott évjárat története, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a vendégek azt választják majd.

Játsszunk a színekkel!

Mint azt tudjuk, a színek hatással vannak ránk, képesek benyomást kelteni, és bizonyos viselkedésre ösztönözni a vendégeket. Ha nagyobb megrendeléseket szeretnénk begyűjteni, használjuk tudatosan a színek erejét!

A piros fokozza az éhséget és cselekvésre ösztönöz, míg a narancssárga az étvágyat. Ha azt szeretnénk sugallni a vendégeknek, hogy az étel friss, több zöld színt kell használni. Ha ezt a barna színnel kombináljuk, amely a természet színe, akkor hatékonyan pozícionálhatjuk éttermünket organikusnak és vegetáriánusnak. A sárga az öröm színe, és jól működik a figyelem felkeltésére, tapasok mellé gyakran használják is. Érdemes kerülni a kéket, amely elnyomja az étvágyat és elriasztja az evést.

A betűtípusnak szinte hangja van

A betűtípus is igen fontos kérdés az ételek leírásánál. Ügyeljünk arra, hogy a dekoratív betűtípust olyanra cseréljük, mely szembarát és könnyen olvasható. Szélsőséges esetben egy olvashatatlan étlap elriaszthatja a vendégeket és összezavarhatja őket.

Az itallap teljesen más téma, a borlapra pl mindezek ellenkezője igaz: svájci tudósok végeztek egy kísérletet, amely kimutatta, hogy a vendégeknek jobban tetszettek azok a borok, amelyeket pörgősebb betűtípussal írtak le. Az alanyokat arra kérték, hogy a leírásban használt betűtípus alapján jósolják meg a bor ízét. A kutatás kimutatta, hogy a lekerekített betűtípus édes ízű bort sugall. A szögletesebb betűtípust viszont száraz ízzel társították. Az étel leírásában használt szögletes betűtípus azonban savanyú, keserű vagy sós ízre utal.

Az arany háromszög

Nemcsak az ételek neve vagy leírása számít, hanem az is, hogy milyen sorrendben kerülnek bemutatásra. Érdemes megfigyelni, hogyan olvassák a vendégek az étlapot. Először a közepét nézik, majd a jobb felső sarkát, aztán a bal felső sarkát. Ezt a területet "arany háromszögnek" nevezik, ezért is kell itt elhelyezni a legnagyobb árréssel rendelkező ételeket.

Aaron Allen tapasztalata szerint, egyes éttermek úgy próbálják befolyásolni a vendégek döntését, hogy az étlap tetején egy drágább ételt mutatnak be. Ehhez viszonyítva a többi étel viszonylag olcsónak tűnik majd, ráadásul a legjobb ha a legmagasabb árréssel rendelkező ételek kerülnek a lista elejére. Ennek oka, hogy a vendégek általában az étlap minden egyes részéből a két legfelső tételt választják. Néha úgy döntenek, hogy az étlap legalacsonyabb tételét választják. Ezért van az, hogy az étlap egyes részeinek utolsó étele a harmadik legjövedelmezőbb az étteremben.

Vonjuk el a figyelmet a fizetésről!

Az ételek árát mindig alaposan szemügyre veszik a vendégek. Mint minden más kiskereskedő, az étteremtulajdonosok is igyekeznek mindezt saját előnyükre fordítani. Ha például az étel 50 dollár helyett 49,99-be kerül, a vendégekben azt a benyomást kelti, hogy ez egy nagyszerű ajánlat. Az előkelő helyek viszont inkább kerek számokat alkalmaznak, hogy fenntartsák az imázsukat.

A vendéglősök nagy része úgy véli, hogy a pénznemek eltávolítása az éttermi menüből nagyobb rendeléseket hoz. Ennek oka, hogy az ételek kiválasztásakor a vendégek a leírásra, és nem az árra összpontosítanak. Egyes tulajdonosok viszont azt vallják, hogy ha számok helyett szó szerinti leírást használnak az árakhoz, az átlagosan 30%-kal növeli a számlát.

Minőségi fényképek használata

Jó marketing, ha az étlapon szerepelnek a kiemelt ételek fotói, hogy az ínycsiklandó ételeket a vendégek könnyen megtalálják az étterem weblapján vagy közösségi média csatornáin és máris összefusson a nyál a szájukba a képek láttán. Fontos azonban, hogy a felhasznált képek nagyban tükrözzék a valóságot. Egy jó minőségű, nagy felbontású fotó étvágygerjesztő, de ha ez a valóságban máshogy mutat a vendég tányérján, bizonyára nem látjuk őt többé.

Válasszunk profi fényképezőgépet az ételekről készült fotókhoz a telefon helyett, amely profibb megjelenést eredményez a közösségi tartalmakban. Fontos megtervezni a megfelelő helyszínt, az asztal legyen szépen terített, az étel jól megvilágított, és készüljön természetes fényben is néhány fotó, hogy az ételt többféleképpen is megmutassuk.

Meséljünk az ételekről!

Egy másik technika a vendégek figyelmének felkeltésére a történetmesélés alkalmazása az ételek leírásában. Nagyobb valószínűséggel rendelünk meg egy ételt, ha az étlapon elmesélik, mi inspirálta a séfet, hogyan készült az étel, mint azt, amiről keveset tudunk. A legtöbb ételleírás legyen hasonló hosszúságú, hogy illeszkedjen az oldal elrendezéséhez. Néhány azonban kilóghat a sémából - ezek legyenek szándékosan hosszabbak, hogy felkeltsék a vendégek figyelmét, és rendelésre ösztönözzék őket. Adjuk hozzá a nosztalgia erejét, és a hatás garantált (elvégre aligha tudna bárki ellenállni "a nagyi házi sajttortája" nevű desszertnek, igaz?).

A történetmesélés akkor is jól működik, ha ismeretlen elnevezésű ételekről van szó, például a keleti konyhában. Extrém esetben az éttermek megszámozhatják azokat, hogy a vendégek ne érezzék magukat zavarban az idegen hangzású nevek kiejtésekor (hasonló eljárást gyakran alkalmaznak a borlapoknál is). 

Mennyi a túl sok?

Első pillantásra minél több étel van az étlapon, annál jobb. Valójában ennek az ellenkezője igaz! Ha túl sok választási lehetőséget adunk, a vendégek frusztráltnak érezhetik magukat, ami kihat az étteremben megélt élményükre. Ami még rosszabb, egyesek azt hihetik, hogy egyes ételeket előre elkészítettek, és hogy az étterem újramelegített ételeket szolgál fel. Ne kockáztassunk!

Osszuk a menüt kategóriákra. Nem számít, hogyan osztjuk fel, feltéve, hogy az étlap logikus sorrendet követ, pl. előételek, levesek, főételek, desszertek, vagy marhahús, baromfi, húsmentes ételek. Fontos, hogy az ajánlatokat korlátozzuk hét tételre minden egyes kategóriában. Ez elég ahhoz, hogy a vendégek tudják, bőven van miből választaniuk a bőség zavara nélkül.

Stimuláljuk a képzeletet!

A látogatók gyakran eltúlzott megfogalmazásokkal találkoznak, pl: "a város legjobb hamburgere". Amikor egy újabb szuperlatívuszt látnak, egyszerűen figyelmen kívül hagyják. Ezzel szemben a "szaftos hús", a "friss zöldségek helyi beszállítóktól" vagy a "ropogós zsemle, helyben sütve" teljesen másképp hangzik. 

A kaliforniai Stanford Egyetem kutatói bebizonyították, hogy ha az ételek leírása pontos megfogalmazással van kiegészítve, a vendégek 23%-kal nagyobb valószínűséggel választják azokat. Az olyan kifejezések, mint az "édes, ropogós zöldségek" vagy a "tüzes chili" serkentik a vendégek fantáziáját és ízlelőbimbóit. Érdekes, hogy annak a városnak a megemlítése, ahol a zöldséget vagy a húst termesztették, nemcsak a vendégek fantáziáját serkenti, hanem a termék magas minőségét is sugallja.

Használd a trükköket fűszerként!

Az étlap kinézete és tartalma már első pillantásra pozícionálja éttermed, tisztán szemléltetve a vendég felé az étterem stílusát és az ételek jellegét. Ez vagy maradásra ösztönzi őket vagy arra, hogy az ajtó felé meneküljenek. Fontos, hogy az étlap eleve kétnyelvű, ugyanis a vendégek minimum 15%-a külföldi. Elvárás, hogy mindkét változat jól szerkesztett és jól érthető, ugyanis a hibák rossz szájízt kelthetnek a vendégek szájában, függetlenül a nyelvtől, és a weblapon található jó véleményektől.

Mindenképp tartsuk szem elött, hogy a fent felsorolt étlap tunningok olyanok, mint a fűszerek: ügyesen és mértékkel kell őket használni a konyhában. Egy étel fűszerek nélkül íztelen, de ha túl van fűszerezve, akkor rossz benyomást kelt. Ezért fontos az arany középút megtalálása.

A te étlapod milyen? Jól "fűszerezett"?